12 kroków do lepszego pisania [INFOGRAFIKA]

12 kroków do lepszego pisania [INFOGRAFIKA]

Wszyscy jesteśmy pisarzami. Treści publikowane na firmowej stronie, blogu czy aktywność w social media są przykładami na to, że słowo pisane odgrywa nadrzędną rolę w komunikacji. Za jego pomocą przekazujemy informacje oraz budujemy wizerunek marki i samych siebie.

Pobierz artykuł w PDF

Czy jednak znamy cel i metody przelewania swoich myśli na papier – także ten elektroniczny? Pomocną dłoń do zagubionych content marketerów wyciąga Ann Handley oferując przydatne narzędzie – GPS dla piszących. Na poniższej infografice w 12 krokach przedstawiono najważniejsze rady dotyczące lepszego pisania, jakie można znaleźć w książce Everybody Writes.

banner

1. Cel

Nim siądziesz do klawiatury komputera lub przerażająco pustej kartki, odpowiedz sobie na ważne pytania. Po co piszę? Jaki biznesowy cel chcę osiągnąć poprzez stworzone przez siebie treści? Czy dobrze znam swój target? Pamiętaj, że wszystko, co tworzysz, powinno mieć swoje biznesowe, marketingowe czy też wizerunkowe przeznaczenie. Podporządkuj temu swoją pracę nad tekstem, a stworzysz treść, która nie tylko będzie ciekawa, ale także wartościowa dla Twojej marki.

2. Uprość przekaz

Znasz już cel swojego działania? Wybierz temat, o którym chcesz pisać i… Już po kilku zdaniach gubisz się w gąszczu wątków. Jak temu zaradzić? Postaraj się maksymalnie uporządkować treść. Zwróć uwagę, czy poszczególne wnioski są logiczne i w pełni odpowiadają celowi, w jakim piszesz tekst.

3. Dane i przykłady

Jasno określona idea to za mało, by tekst był wiarygodny. Zgromadź rzetelne dane, raporty, źródła, co do których poziomu merytoryki nie masz wątpliwości, oraz praktyczne przykłady – wykorzystaj tego typu informacje, by stworzyć materiał najwyższej jakości. Będą one świadczyć nie tylko o słuszności tezy postawionej w tekście, ale również pomogą budować ekspercki wizerunek autora.

4. Organizacja tekstu

Nadaj strukturę swojemu tekstowi. Nawet najbłyskotliwsze myśli poparte niepodważalnymi danymi nie będą wartościowe dla Twojego czytelnika, jeśli zostaną przekazane w chaosie.

Nie musisz od razu studiować dzieł ojców retoryki czy zaczytywać się utworami mistrzów pióra. Wystarczy, że dokładnie przemyślisz formę, w jakiej chcesz przedstawić swoje spostrzeżenia. Potem konsekwentnie zrealizuj swój plan.

5. Pisz personalnie

Pisz w taki sposób, żeby zadowolić jedną osobę. Jeśli otworzysz okno i, nazwijmy to, będziesz kochać się z całym światem, twoje opowiadanie nabawi się zapalenia płuc.[1] Nawet, jeśli nie używasz w tekście pierwszej osoby liczby pojedynczej, nie zapominaj, że piszesz dla tego jednego, jedynego odbiorcy. Wyobraź sobie jego potrzeby, pytania, na które szuka odpowiedzi oraz jego poziom zaznajomienia z tematem. Skupienie się na odbiorcy pozwoli Ci udoskonalić przekaz i sprawić, że będzie on użyteczny dla czytelnika.

6. Brudnopis

Nie przejmuj się wyglądem pierwszej wersji tekstu. Skreślaj, poprawiaj, rozwijaj wątki, zmieniaj kolejność i kończ je w najbardziej nieodpowiednim miejscu. Wyrzuć z siebie to, co masz do powiedzenia. Pozwól sobie na kreatywność, a potem…

7. Idź na spacer

Każdy, kto choć raz w życiu podejmował się pisania, wie, jak potrzebny jest czas na odpoczynek. Po stworzeniu pierwszej wersji tekstu, odłóż ją na pewien czas. Wykorzystaj te chwile na relaks lub pracę nad kolejnymi materiałami. Po kilku godzinach, dniach czy tygodniach napisane przez Ciebie słowa będą wyglądały zupełnie inaczej, a Ty nabierzesz potrzebnego dystansu.

8. Drugie podejście

Zrób użytek z brudnopisu. Przepisz tekst „na czysto”, dbając tym razem o jego układ oraz styl. Usuwaj zbędne słowa, dodawaj te, których zabrakło, zmieniaj porządek treści i twórz nową jakość.
Staraj się spojrzeć na swoje słowa z punktu widzenia odbiorcy. Wymagaj od siebie więcej niż wymagają inni.

9. Mocne wejście

Wiele wskazuje na to, że zasada Pareto dotyczy również contentu – 80 procent czytelników zapoznaje się tylko z tytułem i leadem, pozostałe 20 procent przeczyta resztę Twojego materiału. Jaki płynie z tego wniosek dla content marketera? Zdecydowaną większość wysiłku włożonego w pracę z czystopisem należy poświęć na stworzenie chwytliwego tytułu i pierwszych zdań. Postaraj się, aby, jeśli to tylko możliwe, już 20 procent tekstu pozwoliło go zrozumieć w 80 procentach.

10. Oddaj tekst do sprawdzenia

Uważasz, że nie popełniasz błędów (także językowych)? Nie czytaj tego! Jednak czytasz. Masz więc świadomość swoich słabości, które nie są obce żadnemu piszącemu. Nie sposób wyłapać wszystkie własne językowe potknięcia, dlatego koniecznie oddaj czystopis do przeczytania komuś innemu. Idealną sytuacją jest taka, w której owa osoba doskonale zna zasady ortografii, gramatyki, składni i ma wiedzę o innych zawiłych arkanach sztuki słowa pisanego. Nie oszukujmy się – w tak wygodnych okolicznościach przyszło pracować niewielu markerom. Wystarczy więc, że na tekst spojrzy koleżanka lub kolega, który widzi materiał po raz pierwszy.

11. Czytelność przede wszystkim

Siedzisz przed finalną wersją swojego materiału czytasz i… czujesz płynność tekstu, jego rytm, wątki przebiegają jasno i logicznie, a podział sprzyja jego zrozumieniu? Wszystko wskazuje na to, że właśnie stworzyłeś publikację, który spełnia oczekiwania czytelnika. Ciesz się z tego!

12. Publikuj

Pozwól, aby szeroka publiczność zobaczyła Twój tekst. Promuj go, wchodź w dialog z czytelnikami, wyciągaj wnioski z ich opinii. Najważniejsze jednak jest jedno. Pisz nadal! Nie zatrzymuj się w realizacji celów i szukaj kolejnych tematów, które będą przyciągać Twoich czytelników.

content-writing-gps-infographic

źródło: http://bit.ly/1djKCd9

[1] Kurt Vonnegut
Fot. Florian Klauer (unsplash.com, CC0)
2
Michał Grzebyk
ADMINISTRATOR
Profil
  • Ilona Urban

    Naprawdę świetny artykuł weryfikujący często błędny sposób myślenia o content marketingu. Wskazano wiele aspektów istotnych z punktu widzenia samego marketera, ale również przedsiębiorcy. Działania z zakresu marketingu treści warto wspomóc dostępnymi na rynku aplikacjami, np. Portematik.pl, która pozwala złożyć własny portal tematyczny i zostać ekspertem w wybranej dziedzinie. Więcej informacji tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=ZF_RNZAd84E

  • Pingback: Resource marketing - zasób nie treść, nie zginie - The Nets Blog()

Podobne wpisy