#4 Analityka zachowań użytkowników: treść mailingów, cz. 2

#4 Analityka zachowań użytkowników: treść mailingów, cz. 2

poprzednim artykule przeczytałeś, dlaczego przy pomiarze zaangażowania użytkowników w odbiór treści mailingów wskaźniki takie jak OR (open rate) i CTR (click through rate) warto uzupełniać trzecim – CTOR (click to open rate). Dzisiaj dowiesz się więcej o udostępnieniach e-maili na portalach społecznościowych oraz heatmapach, które wskazują, jak poszczególne elementy wiadomości skupiają na sobie uwagę odbiorców.

Heatmapy w e-mail marketingu

Heatmapy, czyli mapy cieplne rejestrujące aktywności użytkowników, kojarzą się przede wszystkim z analityką stron internetowych. Jednak z powodzeniem możesz je wykorzystać również w e-mail marketingu. Oczywiście, w tym przypadku, ich możliwości, w porównaniu do map stosowanych w analityce webowej, są ograniczone.

  • Systemy do prowadzenia i analityki kampanii e-mail marketingowych, takie jak Email On Acid, MailChimp, Freshmail, Emma, Everlytic czy Hellodialog, oferują możliwość śledzenia zaangażowania użytkowników za pomocą clickmap (map kliknięć), które pokazują, jak odbiorcy klikają w poszczególne elementy wiadomości. Natomiast w analityce stron internetowych poza clickmapami korzysta się również z map cieplnych ruchów myszki, uwagi użytkowników czy zasięgu przewijania strony.
  • Clickmapy w e-mail marketingu rejestrują wyłącznie kliknięcia w podlinkowane elementy wiadomości odsyłające do stron www, serwisów społecznościowych itd. Mapy kliknięć w analityce stron internetowych zapisują wszystkie kliknięcia.

Nie zmienia to faktu, że rola heatmap w e-mail marketingu jest ogromna. Metoda ta pozwala osobom odpowiedzialnym za przygotowanie mailingów zwizualizować na mapie kliknięć obszary, które szczególnie angażują odbiorców lub nie angażują ich w ogóle. Na podstawie standardowych statystyk, dostępnych w systemach do prowadzenia kampanii e-mail marketingowych, możesz odpowiedzieć na pytanie: „W które elementy mojego mailingu użytkownicy nie klikają?”. Natomiast mapy kliknięć pozwalają nam wejść głębiej – pomagają w ustaleniu źródła problemu. Jeśli użytkownicy nie reagują na jakiś komunikat, nie musi to oznaczać, że ten element ich nie interesuje i należy go usunąć z wiadomości. Analiza rozkładu kliknięć na heatmapie może pomóc Ci w dostrzeżeniu przyczyny niskiego zaangażowania odbiorców. Na przykład, zauważysz, że komunikat leży w złym miejscu w wiadomości. Aby zweryfikować swoje spostrzeżenia, wystarczy zmienić układ treści, wysłać e-maila raz jeszcze (oczywiście do innej grupy kontaktów) i śledzić wyniki. Systematyczna analiza map kliknięć pozwoli udoskonalić kolejne wysyłki, co przełoży się na wzrost zaangażowania użytkowników.

Mapy kliknięć wyglądają różnie w zależności od systemu do prowadzania kampanii mailingowych, na przykład:

  • Email on Acid:

acid heatmap

źródło: emailonacid.com
  • MailChimp:

mailchimp screen

źródło: mailchimp.com

Udostępnienia na portalach społecznościowych i zgłoszenia spamu

Chcesz szybko sprawdzić, co odbiorcy Twoich mailingów myślą o otrzymywanym contencie? Sprawdź liczbę zgłoszeń spamu i udostępnień treści e-maila w mediach społecznościowych!

Internauci na swoich profilach na Facebooku czy Twitterze dzielą się contentem, który ze swojego punktu widzenia uważają za ważny. Liczba udostępnień na portalach społecznościowych jest więc jednym z najważniejszych wskaźników mierzących jakość Twojej komunikacji. Odbiorca za pomocą specjalnego buttona może z poziomu wiadomości udostępnić na portalu społecznościowym jedną, konkretną treść, na przykład artykuł lub cały e-mail (w tym przypadku użytkownik publikuje wpis z linkiem do webowej wersji mailingu). Ta druga opcja jest rzadziej spotykana w systemach do prowadzenia komunikacji e-mailowej. Oferują ją między innymi MailChimp i VerticalResponse, który na temat tego rozwiązania nakręcił krótki videotutorial: http://help.verticalresponse.com/how-to/tutorial/demo_for_social_sharing/.

Równie ważny jest wskaźnik zgłoszeń spamu, który, jeśli jest wysoki, może oznaczać, że nie dostosowałeś przekazu do oczekiwań odbiorców lub zbyt często wysyłasz im wiadomości. Marketerzy częściej przywiązują uwagę do wskaźnika rezygnacji z subskrypcji, jaki może, ale wcale nie musi, świadczyć o tym, że Twój komunikat jest źle odbierany przez użytkowników. Odbiorca może nie chcieć otrzymywać wiadomości z różnych powodów, na przykład nie korzysta już z Twoich usług lub produktów. Natomiast zgłoszenia spamu nie świadczą o niczym innym, jak o negatywnym odbiorze prowadzonej komunikacji.

Zanim rozpoczniesz działania e-mail marketingowe, zdefiniuj ich cel (na przykład sprzedaż czy budowanie świadomości marki). To właśnie od niego zależeć powinien dobór wskaźników, które będziesz monitorował.


Więcej o analityce zaangażowania użytkowników w prowadzoną komunikację e-mailową znajdziesz także w tym artykule:

#3 Analityka zachowań użytkowników: treść mailingów, cz. 1

e-mail analityka


fot.: pixabay
1 Komentarz

Podobne wpisy