4 tematy społeczne, w które angażuje się branża fashion

4 tematy społeczne, w które angażuje się branża fashion

Moda od samego początku szła w parze z nastrojami w społeczeństwie. Do dziś używana jest jako sposób prezentacji statusu materialnego i środek wyrażania buntu wobec wybranych zasad. To niezmienne reguły ubioru. A na jakie zjawiska moda chce wpływać i je kształtować? O tym opowiem Wam poniżej. 

1. Jedność w różnorodności

Konsumenci, zwłaszcza młodsi, coraz chętniej sięgają po produkty firm, których ideologia jest zbieżna z ich własną. A idee te są odważniejsze niż kiedykolwiek, np. z okazji trwającego w tym miesiącu Pride Month, wiele marek modowych wprowadza specjalne produkty celebrujące jedność w różnorodności. Dobrym przykładem jest GAP. Ciekawe są też okolicznościowe kolekcje uniseksowe, które udowadniają, że ubrania nie mają płci. Warto spojrzeć choćby na przykład ze Skandynawii i nową kampanię Acne Studios.

Różnorodność przejawia się również w innym podejściu do urody, dotąd nie wpisującej się w klasycznie przyjęte kanony piękna. Przykładowo Chantelle Winnie, modelka z bielactwem, szturmem przejmuje okładki topowych światowych magazynów. Branża fashion dobitnie udowadnia więc, że różnorodność jest siłą współczesności.

Źródło: solismagazine.com/chantelle-winnie-im-proud-skin

2. Prawa zwierząt

Coraz większej liczbie osób leżą na sercu prawa zwierząt, czego odzwierciedlenie widać również w modzie. Głośno jest ostatnio np. o akcji PETA, wzywającej do zaprzestania używania naturalnych materiałów, takich jak moher z RPA, którego pozyskiwanie wiąże się z cierpieniem południowoafrykańskich kóz. Dotychczas na całkowite zrezygnowanie z tej wełny w najbliższych latach zdecydowali się tacy giganci jak Zara, Gap, H&M czy Topshop. Wciąż rośnie też lista domów mody, które ogłaszają się w bliskiej przyszłości strefami wolnymi od naturalnych futer. W 2018 zadeklarowali to: Donatella Versace, Donna Karan (DKNY) i Michael Kors.

Źródło: instagram.com/donatella_versace

3. Wyrównywanie różnic społecznych

Innymi akcjami, na które warto zwrócić uwagę, są te mające na celu zmniejszanie materialnych różnic społecznych, zwłaszcza w najbiedniejszych krajach. Przykładowo marka obuwnicza TOMS deklaruje, że przy każdym zakupie ich produktów pomaga jednej osobie w potrzebie. Więcej informacji o filozofii brandu można znaleźć tutaj. Z kolei luksusowa marka z Wielkiej Brytanii, która została założona w tym roku – Ninety Percent – uczyniła ze swojej działalności charytatywnej największy atut. Jaki? Wiele mówi jej nazwa – 90 (!) procent – właśnie taką lwią część zysku planują przeznaczać na pomoc potrzebującym i planecie. Co więcej, każdy z produktów zawiera etykietę z unikalnym kodem, który umożliwia konsumentom głosowanie na wybrane cele. Projekt wydaje się mistrzowskim angażowaniem społeczności.

Źródło: ninetypercent.com/journal/3

4. Ochrona środowiska

„Nie ma lepszego projektanta niż natura” – słowa nieżyjącego już Alexandra McQueena wydają się dziś bardziej aktualne niż kiedykolwiek. Choć odnosiły się do finezji w przyrodzie (jedną z obsesji projektanta były np. ćmy), dziś można odczytać je na nowo. Zewsząd słychać głosy o fast fashion, które niszczy środowisko naturalne, nie dziwi zatem popularność recyklingu tkanin oraz second handów i vintage shopów. Wielkie marki i sieciówki, chcąc być postrzegane jako eco friendly, muszą więc podejmować zdecydowane działania. Przykładów nie trzeba szukać długo: H&M prowadzi linię ubrań Conscious (w tym roku również w wydaniu premium), którą wytwarza się z materiałów pochodzących z recyclingu, a adidas zaczyna produkować buty z plastiku, który zaśmieca oceany. Również marki luksusowe udowadniają, że moda może być przyjazna środowisku. Nieoficjalną ambasadorką takiego podejścia wydaje się Stella McCartney, która na swojej oficjalnej stronie przedstawia sposób na modę w wydaniu eco. „Wierzymy, że przyszłość mody toczy się kołem – z założenia będzie się odnawiać i regenerować, a ubrania, które kochamy, nigdy nie staną się odpadami” – czy trzeba dodawać coś więcej? Poniżej video z kampanii wspomnianej projektantki odnośnie zrównoważonego rozwoju.

https://www.youtube.com/watch?v=NqyOlGyvtpA

Podobne wpisy