5 pytań o… artykuły eksperckie

5 pytań o… artykuły eksperckie

Zapraszamy na nasz pierwszy artykuł z serii „5 pytań o treści premium”. Przybliżymy Wam zagadnienia związane z jakościowym content marketingiem i odpowiemy na najważniejsze pytania, jakie się z nim wiążą.

1. Na czym to polega?

Artykuł ekspercki to tekst niosący ze sobą dużą wartość merytoryczną. Może dotyczyć tematów z  dziedzin gospodarki, nauki i sportu, przemysłu, kultury czy sztuki. Powinien skupiać się na tzw. mięsie, czyli konkretnych informacjach. Istotne jest to, że powinien skupiać się na wiadomościach, które NIE są powszechnie znane szerszemu gronu odbiorców. Może być przeznaczony zarówno dla laików, jak i specjalistów.

Przykład: Ogólnikowy artykuł o najważniejszych polskich zabytkach nie będzie artykułem eksperckim. Będzie nim jednak artykuł o historii baszt na Wawelu.

Żeby napisać artykuł ekspercki, można być specjalistą w danej dziedzinie. Niestety, nie wszyscy specjaliści potrafią ubrać swoją wiedzę w słowa. Dlatego dobry copywriter, po dogłębnym researchu i konsultacji z ekspertami, jest w stanie napisać wysokiej jakości artykuł ekspercki.

2. Jakie są cechy dobrego artykułu eksperckiego?

Artykuł ekspercki może dotykać kwestii trudnych i złożonych, powinien być jednak pisany językiem zrozumiałym dla laików. Jak powiedział Albert Einstein: „Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić – to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz”. Nie można jednak popadać w przesadę i tłumaczyć czytelnikom rzeczy elementarnych. Nie należy się też bać, że pisząc w przystępny sposób, nie zostaniemy potraktowani poważnie. Wręcz przeciwnie. Czytelnicy doceniają to, że ktoś wyjaśnia im dane zagadnienia klarownie.

Przykłady:
Źle: Białe pieczywo charakteryzuje się szybkim tempem wchłaniania glukozy oraz szybką odpowiedzią glikemiczną organizmu.
Dobrze: Białe pieczywo powoduje szybki wzrost poziomu cukru we krwi, co sprawia, że wkrótce po jego spożyciu znów robimy się głodni.
Artykuł ekspercki powinien mieć jasne założenie, nie odbiegać od tematu oraz jednoznacznie odpowiadać na postawione pytania – ewentualnie wyraźnie zaznaczyć brak odpowiedzi.

3. Jakie są dobre przykłady?

http://www.thenets.pl/blog/4-funkcje-google-analytics-ktorych-uzywasz-a-warto/

Powyżej przykład z bloga The Nets, w którym wypowiada się specjalistka ds. analityki internetowej. Dla firmy analityka jest istotną częścią działalności – dzielenie się wiedzą z czytelnikami bloga to potwierdzenie wysokich kompetencji pracowników.

4. Dla kogo się sprawdzi i co daje?

Dla każdego, kto chce podzielić się z innymi wiedzą i budować swoją markę osobistą. Artykuły eksperckie szczególnie polecane są w tych dziedzinach, z którymi wszyscy mamy styczność na co dzień, ale jednocześnie sprawne poruszanie się w ich obszarze wymaga wiedzy: dobrym przykładem mogą być: prawo, finanse, rachunkowość. Pamiętajmy jednak o tym, że w każdym obszarze istnieje wiedza specjalistyczna. Wg raportu Content marketing w Polsce. Efekty, strategie, prognozy 2016, aż 73% marketerów korzysta z contentu, jakim są artykuły eksperckie. Każda branża posiada specjalistyczną wiedzę, którą można „opakować” w atrakcyjny, nawet dla laików, sposób.

artykuł ekspercki

5. Czy to się opłaca?

Artykuł ekspercki nie musi być pisany przez specjalistę z danej dziedziny, musi być jednak stworzony przez doświadczonego copywritera, który wie, jak pisać językiem jednocześnie przystępnym i eksperckim. To oczywiście pociąga za sobą koszty. Konkretne kwoty są zależne od wielu czynników: branży, tematu, copywritera i jego umiejętności. Należy pamiętać, że artykuł ekspercki to content premium, a oszczędzanie na jego jakości może przynieść więcej szkody niż pożytku. Jak powiedział Mark Twain: „Lepiej jest nie odzywać się wcale i wydać się głupim, niż odezwać się i rozwiać wszelkie wątpliwości”.

Sieć jest pełna osób, które tylko czekają na to, by wytknąć Ci błąd, dlatego artykuł ekspercki powinien zostać potraktowany jak inwestycja w zwiększanie świadomości klientów oraz budowanie własnego wizerunku. Dziś nie wystarczy już napisać: jesteśmy specjalistami. Trzeba to jeszcze udowodnić. Tylko artykuł wysokiej jakości pozwoli Ci uzyskać przewagę nad konkurencją. Obecnie piszą wszyscy, sieć jest przeładowana treściami (mówimy wręcz o zjawisku content shock) więc jeśli chcesz, żeby Twoi klienci dostali coś wyjątkowego, musisz się postarać. Współczesnych konsumentów nie oszukasz, zwłaszcza jeśli celujesz w pokolenie millenialsów.

Artykuły eksperckie – czy pisane z myślą o masowym użytkowniku, czy o innych specjalistach – to rozwiązanie odpowiednie właściwie dla każdego: małych i dużych firm, indywidualnych przedsiębiorców oraz blogerów.

 

Podobne wpisy