#6 Analityka zachowań użytkowników: Google Analytics – „must have” każdego content marketera

#6 Analityka zachowań użytkowników: Google Analytics – „must have” każdego content marketera

Każdy, kto zajmuje się marketingiem treści, prędzej czy później staje przed koniecznością weryfikacji efektów swojej pracy za pomocą narzędzia Google Analytics. Jest ono bardzo rozbudowane, dlatego przy pierwszym kontakcie z nim można poczuć się przytłoczonym ogromem danych. Fakt ten powoduje, że niektórzy content marketerzy unikają go jak ognia, zakładając, że nie są w stanie sobie z nim poradzić. Inni zaś uznają, że nie jest to ich działka, bo – jak sama nazwa mówi – Google Analytics to narzędzie dla analityków. Nic bardziej mylnego.

Jeszcze kilka lat temu praktyczna znajomość Google Analytics była wymagana przede wszystkim od specjalistów zajmujących się analityką, pozycjonowaniem i zarządzaniem kampaniami PPC. Dzisiaj to „must have” każdego marketingowca, bez względu na zakres jego obowiązków. Nieważne, czym się zajmuje – analityką, strategią czy kreacją.

Skąd ta zmiana? Biznes zaczyna rozumieć, że wszystkie działania marketingowe, nawet te najbardziej kreatywne, muszą bazować przede wszystkim na wnioskach płynących z analizy danych, a nie jedynie na wyobraźni ich twórców. Oczywiście, kreatywność w naszej branży jest nie do przecenienia, ponieważ pozwala wyróżnić się na rynku i przyciągnąć uwagę konsumentów. Nie zmienia to jednak faktu, że kreacja ma realizować założenia strategiczne, które są słuszne tylko wtedy, gdy ich sformułowanie poprzedzone jest analizą danych.

Podobnie jest w przypadku działań content marketingowych. Osoby zajmujące się planowaniem i tworzeniem treści zazwyczaj nie muszą posługiwać się Google Analytics na tak wysokim poziomie jak analitycy internetowi. W ich przypadku najczęściej wystarczy praktyczna znajomość tego narzędzia w zakresie podstawowym. Można byłoby więc zapytać: dlaczego mam je znać, skoro analityk, z którym pracuję, dostarcza mi wszystkie potrzebne dane? Po kilku latach pracy na stanowiskach związanych z planowaniem i tworzeniem treści, z całą pewnością mogę odpowiedzieć: jeśli zaczniesz pracować na Google Analytics, będziesz w stanie lepiej ocenić swoje działania. Powodów jest co najmniej kilka.

  1. Na podstawie danych z Google Analytics musisz wysnuć odpowiednie wnioski. Nie opieraj się wyłącznie na zdaniu analityka, ponieważ on, jako osoba, która nie zajmuje się content marketingiem, może mieć zupełnie inny punkt widzenia niż Ty. Jego wnioski powinieneś uzupełnić swoimi. Z doświadczenia wiem, że łatwiej to zrobić po wcześniejszej, samodzielnej analizie danych w tym narzędziu.
  2. W Google Analytics możesz, a nawet powinieneś, porównywać informacje na wiele sposobów, jeśli chcesz wysnuć słuszne wnioski na temat skuteczności treści publikowanych na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej. To, że otrzymasz ich zestawienie od analityka, na niewiele się zda, dopóki nie zaczniesz pracować na tym narzędziu, po to, aby zrozumieć jego specyfikę i móc samodzielnie porównywać dane w różnych wariantach.
  3. Powód czysto pragmatyczny – content marketerzy, którzy pracują na Google Analytics, mają dostęp do danych w trybie 24/7. To duże ułatwienie, gdy w poniedziałek o 8 rano „na teraz” będziesz potrzebował informacji o liczbie odsłon Twoich artykułów.
  4. Powiedzmy sobie szczerze: niewielu content marketerów ma analityka do pełnej dyspozycji. Zazwyczaj w ogóle nie mają do niego dostępu lub mają, ale w ograniczonym zakresie. Męczenie analityka o to, aby sprawdził w Google Analytics najpopularniejszy artykuł wśród użytkowników, podczas gdy wisi nad nim kilka ważnych projektów, jest nieludzkie 😉
  5. Z własnego doświadczenia wiem, że nabycie umiejętności analizy danych jest dla content marketera bardzo rozwijające. Naprawdę! Z biegiem czasu mimowolnie zaczniesz patrzeć na swoją pracę nie tylko z punktu widzenia twórcy treści, ale również osoby, która jeszcze przed realizacją projektu potrafi ocenić, czy content się sprzeda i jak będzie konwertować.

To, że wydaje Ci się, że jesteś humanistą, który na widok cyfr traci grunt pod nogami, nie ma tutaj nic do rzeczy. Każdy, przy odrobinie chęci, jest w stanie opanować Google Analytics w podstawowym zakresie. Aby nie być gołosłowną, niebawem podpowiem, jakie wskaźniki w tym narzędziu mogą być szczególnie przydatne dla content marketerów, to oznaczają i gdzie ich szukać.

Sprawdź inne artykuły naszych specjalistów poświęcone ANALITYCE.

 


fot.: pixabay.com

1 Komentarz
  • http://www.strefasem.pl Karina Kondraczuk

    Ludzi należy edukować w tej kwestii.

Podobne wpisy