7 sprawdzonych sposobów, jak w miesiąc podwoić liczbę sesji na fanpage’u [CASE STUDY]

7 sprawdzonych sposobów, jak w miesiąc podwoić liczbę sesji na fanpage’u [CASE STUDY]

Zmiany algorytmu Facebooka zmuszają marki do analizy i zmian w strategii komunikacji. I choć nie jest to proste, walkę o zasięg i zaangażowanie fanów, warto podjąć. Często nawet niewielkie zmiany mogą przynieść maksymalne efekty. Na przykładzie sukcesu fanpage’a TreningBiegacza.pl opracowaliśmy 7 zasad, które pomogą zwiększyć zasięg organiczny o ponad 100 proc. już w miesiąc, i nawet o 203 proc. w kolejnym miesiącu.

Portal TreningBiegacza.pl działa od 2007 roku. Został założony przez zapalonego biegacza, Przemysława Niemczuka, prywatnie nauczyciela W-F, który pragnął dzielić się swoją pasją, a także doświadczeniem z innymi. TreningBiegacza.pl uczy m.in., jak poprawnie biegać, motywuje do treningów i informuje o aktualnych wydarzeniach biegowych.

Wyzwanie

W czerwcu 2017 roku wyniki fanpage’a TreningBiegacza.pl drastycznie spadły, co było spowodowane zmianami w algorytmie Facebooka. Zmniejszył się zarówno zasięg, jaki i liczba klików – o około 50 proc. Był to trudny moment dla większości portali.

Konsekwencją długotrwałych spadków były widoczne na horyzoncie problemy z reklamodawcami portalu, którzy chcieli docierać do znacznie większej liczby osób. W fanpage wkradła się także monotonia treści, użytkownicy byli znudzeni powtarzającym się contentem.

Punktem wyjścia do nowej strategii prowadzenia fanpage’a był audyt i dokładne poznanie grupy docelowej. Dzięki wiedzy na temat użytkowników można świadomie dobierać spersonalizowany content. Biegacze to osoby z dużym poczuciem humoru i dystansem do siebie. Chętnie dzielą się z innymi użytkownikami swoimi przeżyciami w formie zdjęć oraz komentarzy. Wspierają się i wymieniają cenne porady. TreningBiegacza.pl jest dla nich zarówno źródłem informacji, jak i miejscem spotkań z innymi biegającymi. Poznanie grupy docelowej było kluczowe przy budowaniu strategii komunikacji i kreacji odpowiednich typów postów.

Strategia

Celem, jaki przed nami postawiono, było zwiększenie zasięgu oraz liczby link clicków i możliwe zbliżenie się do wyników sprzed czerwca 2017 r., kiedy średnia miesięczna liczba sesji wynosiła 100 tys. Jak to zrobić?

Oto 7 zmian, które doprowadziły do sukcesu fanpage’a TreningBiegacza.pl, a które powinien stosować każdy

1. Dostosowanie contentu do potrzeb użytkownika
Promując swoją stronę na facebookowym fanpage, nie działaj na oślep. Poznaj swoje audytorium, popatrz na statystyki i zajrzyj w kalendarz. Poszukaj najchętniej czytanych artykułów i sprawdź najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe, z punktu widzenia Twojego odbiorcy w danym momencie. Dla nas były to teksty poświęcone bieganiu zimą. Dzięki temu tematy postowanych artykułów były dobrze dopasowane do aktualnych potrzeb naszych użytkowników.

2. Skupienie na celu
Zależy Ci na kierowaniu ruchu na stronę, więc przestań skupiać się wyłącznie na ładnych zdjęciach i dowcipnym stylu komunikacji. Bo nie wszystko co jest fajne, jest jednocześnie skuteczne. Jeśli coś nie generuje kliknięć, musi odejść. Na facebookowej stronie TreningBiegacza.pl zmniejszyliśmy liczbę żartobliwych motywatorów, które co prawda generowały dużą liczbę aktywności, lecz nie generowały wejść na stronę. Wykorzystaliśmy jednak ich potencjał i zamieniliśmy je na formę podlinkowaną, dzięki czemu nie było zagrożenia spadku aktywności na fanpage’u.

3. Interakcje z użytkownikami
Dobra komunikacja, to taka, która opiera się na wzajemności. Zadbaj o to, by Twoi fani czuli, że ktoś z nimi rozmawia. My wprowadziliśmy kompleksową moderację, aby jeszcze bardziej uaktywnić fanów, a także, aby tu i teraz odpowiadać na ich pytania i potrzeby.

4. Ilość postów i czas publikacji mają znaczenie
Przeprowadź analizę statystyk i zaobserwuj, kiedy ruch na fanpage’u jest największy. Dopiero z tą wiedzą ustal dzienną ilość postów i godziny publikacji, tak by mogły docierać do Twoich użytkowników w czasie ich największej aktywności na Facebooku. W naszym przykładzie był to ranek i wieczór, czyli najpopularniejsze godziny na trening biegowy. Dzięki zmianie godzin publikacji mamy większą szansę na to, że post dociera do użytkownika w odpowiednim momencie.

5. Angażowanie fanów
Spróbuj wygenerować treści pochodzące od swoich fanów. My na TreninguBiegacza.pl wprowadziliśmy nowe typy postów, dotyczące tematyki lifestylowej. Pytaliśmy w nich m.in. o najlepszą muzykę na trening lub filmy motywujące do biegania (nie tylko “Forrest Gump” się sprawdza:)) Zachęciliśmy fanów do dzielenia się zdjęciami, zarówno z codziennych, jak i wyjątkowych momentów ich biegowego życia (w tym do udostępniania tras biegowych, chwalenia się zdjęciami z treningów z pupilem, morsowania czy selfie z trasy etc.)

6. Spójna identyfikacja graficzna
Na profesjonalnie prowadzonym fanpage-u nie ma miejsca na przypadkowość i byle jaki wizerunek. Ujednolić grafiki, stwórz uniwersalny, lecz unikalny szablon, który będzie się wyróżniał na tle innych postów w news feedzie.

7. Strategia wprowadzania nowej strategii
Całość strategii musi być dostosowana do aktualnych zmian w Edge Rank. Strategię najlepiej wprowadzaj metodą małych kroków na bieżąco testując czy zmiany przynoszą pożądane efekty. Tak też zrobiliśmy my – nie chcieliśmy całkowicie zmieniać strategii komunikacji TreningBiegacza.pl, lecz ją zoptymalizować i usprawnić.

przykłady postów na fanpage’u z nowej strategii TreningBiegacza.pl

Efekt

Po pierwszym miesiącu zwiększyliśmy zarówno zasięgi postów jak i kliki, utrzymując przy tym wysoki poziom aktywności fanów. Łączna suma sesji wzrosła o 116 proc. w stosunku do grudnia 2017 roku. Szybka diagnoza problemu i dogłębna analiza statystyk sprawiły, że już po pierwszym miesiącu mogliśmy pochwalić się niemałym sukcesem. A to dopiero początek.

Przykład: rekordowy post motywator, który osiągnął liczbę 818 komentarzy oraz zasięg w ilości 220 tysięcy odbiorców.

TreningBiegacza.pl

Jak zmienił się zasięg i liczba sesji?

Średni zasięg organiczny w grudniu 2017 roku wynosił 50-60 tys. odbiorców, natomiast po miesiącu od wprowadzenia nowej strategii, zasięg wzrósł do średnio 80 tys. odbiorców.

Wykres powyżej przedstawia wyniki za cały rok 2017, a tabela poniżej wyniki z okresu 1 stycznia – 19 lutego 2018 roku. Najwyższy dzienny wynik sesji w 2017 roku wynosił 8536, natomiast w styczniu 2018 osiągnęliśmy najwyższy wynik – 10 tys. sesji. Łączna liczba sesji w grudniu 2017 r. wyniosła 41 900, a już po miesiącu osiągnęliśmy wynik 90 983 sesji. Tendencja wzrostowa utrzymała się także w lutym 2018 r., kiedy liczba sesji wyniosła 127 059. tym samym  zanotowaliśmy rekordowy 203 proc. wzrostu w stosunku do grudnia.

Kto umie w Facebooka, ten analizuje wszystkie dane

Do każdej strategii komunikacji na facebooku należy podchodzić indywidualnie. Nie ma jednej recepty na fanpage. Każda grupa docelowa ma charakterystyczny model komunikacji, jakim chce się posługiwać w świecie social mediów. Dlatego tak ważna jest analiza grupy docelowej i odpowiednio przeprowadzony audyt, dzięki któremu nasze działania będą spersonalizowane i zorientowane na właściwy cel. Czasem wystarczy zdiagnozować właściwy problem, a najprostsze rozwiązanie może okazać się najlepsze.

Podobne wpisy