Content i marketing automation – maszynka do zarabiania pieniędzy

Content i marketing automation – maszynka do zarabiania pieniędzy

Content marketing to nie artykuły ani lajki. To też nie blog ani trend na nadchodzący sezon. Marketing treści jest rozwiązaniem służącym do promowania marki poprzez strategiczne działania komunikacyjne. Jego celem jest osiąganie mierzalnych wyników biznesowych. Zagadnieniem, na które warto postawić w tym roku, jest integracja content marketingu z narzędziami do zarządzania marketing automation.

Obecnie skuteczne wdrażanie strategii marketingu treści ściśle opiera się na dwustronnej interakcji z konsumentem. Odnosi się to zarówno do rozwijającej się tendencji tworzenia treści przez użytkowników (UGC), jak i do automatyzacji komunikacji z wykorzystaniem contentu m.in. w wysyłce maili. Oba te trendy sprzyjają działaniom w branży e-commerce.

Treść nie tylko użyteczna, ale pochodząca od użytkowników

Według raportu Gemius E-commerce w Polsce 2015, 60 procent osób kupujących w sieci stanowią Millennialsi. Są oni ważnym elementem komunikacji marki w sieci, gdyż Internet jest dla nich kluczowym sposobem komunikacji. Ponadto 48 procent ankietowanych w badaniu „OMG! czyli jak mówić do polskich milenialsów” radzi się znajomych przed zakupem produktu, a jedna czwarta udostępnia treści firmy, kiedy otrzymuje w zamian zniżkę lub gdy marka pokazuje ciekawą reklamę, film czy inną akcję. Bez wątpienia dbanie o relacje z Millennialsami staje się dziś ważnym elementem w pozyskiwaniu opinii klientów pozycjonujących markę w oczach przyszłych użytkowników. Jeśli Twoją grupę docelową stanowią osoby w wieku 15-35, zastanów się, w jaki sposób możesz zacieśnić z nimi relację.

OMG_millennialsźródło: mobirank.pl

Automatyzacja obniża koszty budowania relacji z klientem

Według raportu State of B2B Marketing Automation 2015, przeprowadzonego przez Regalix, 79 procent firm korzysta z automatyzacji marketingu. Marketing automation usprawnia wykonywanie tradycyjnych zadań związanych z zarządzaniem kontaktami, pozyskiwaniem i pielęgnowaniem leadów, mierzeniem i raportowaniem wydajności wybranych działań oraz automatyczną personalizacją treści na stronie www lub w ofertach na podstawie danych historycznych na temat użytkownika, dotyczących wcześniej podejmowanych przez niego aktywności. Dzięki tak szerokim możliwościom, automatyzacja pozwala ograniczyć koszty pozyskiwania leadów i przekształcania ich w klientów sklepu. Sposobem na zwrócenie uwagi i wpływ na decyzję o zakupie jest dostarczanie w odpowiednim momencie contentu realizującego potrzeby użytkownika tu i teraz, wynikające z jego profilu demograficznego i/lub behawioralnego. Podstawą scenariusza algorytmu przy automatyzacji marketingu jest customer journey. Wdrożenie przemyślanych mechanizmów marketing automation jest korzystne także dla użytkowników, dzięki nim otrzymują treści, które faktycznie są przydatne i interesujące.

marketing automation raport

źródło: www.regalix.com

Marketing automation i content marketing tworzą nierozerwalne połączenie. Nawet najlepsze oprogramowanie nie zastąpi przecież właściwie zaplanowanej komunikacji wykorzystującej treści, która pozwoli podtrzymać kontakt z klientem. Oczekiwany przez użytkownika content, to nie tylko artykuły, ale również wszelkie materiały przekazujące informacje, np. infografiki, zdjęcia czy video. Według badań Digital One i PBI odbiorcy stawiają przede wszystkim na humor i dowcip (61 proc.) oraz muzykę (54 proc.) . Ponadto w światowych tendencjach visual marketing jest uważany za jedną z najbardziej skutecznych form reklamy w B2B oraz kręgosłup strategii w social media.

E-mail marketing automation

W przypadku e-mail automation, skuteczne działanie opiera się na odwoływaniu w wiadomościach nie tylko do oferty sklepu, ale również do materiałów poradnikowych dedykowanych danemu segmentowi grupy odbiorców, np. specjalistycznych webinariów lub artykułów. Dzięki właściwie wdrożonej strategii, marketing automation pozwala na uzyskanie wysokiego współczynnika zaangażowania odbiorców, podwyższając takie wskaźniki jak CTOR, czyli stosunek liczby unikalnych kliknięć do liczby otwarć. Poniżej przedstawiamy przykładowe dane z kampanii komunikacyjnej, którą przeprowadziliśmy w The Nets dla naszego klienta z branży zoologicznej.

Współczynnik otwarć mailingów (OR): 23% – (według Freshmail średni OR dla kampanii e‑mail marketingowych w Polsce to ok. 19,43%)
Współczynnik zaangażowania odbiorców (CTOR): 48% (średni CTOR dla branży „Sprzedaż detaliczna i B2B” wg raportu „The 2015 UK email marketing benchmark report” (brak danych dla polskich kampanii marketingowych) wynosi 10,79%

Jeśli chodzi o e-commerce można znacząco rozszerzyć działania poza e-mail marketing i zaprojektować m.in. komunikaty, które pokazują się w reakcji na konkretne kroki użytkownika, bądź ich zaniechanie. Przykładem będzie tu sytuacja, kiedy potencjalny nabywca dodaje produkt do koszyka, ale nie wykonuje transakcji. Zautomatyzowany kontakt z odwiedzającym sklep może odbywać się również poprzez social media.

Ile kosztuje content marketing i czy można mierzyć jego skuteczność?

Tworzenie treści to realizacja strategii, a nie pisanie jakichś tekstów. Prowadzenie bloga firmowego będzie tylko robieniem agregatu z treściami, jeśli np. branża, w której działasz, oferuje na tyle wyspecjalizowane usługi, że dzielenie się wiedzą i tak nie przyniesie oczekiwanego rezultatu. Użytkownicy nie będą rozumieć lub nie będą zainteresowani tym, co masz do przekazania. Przykładem będzie tu sklep ze specjalistycznymi materiałami budowlanymi.

Koszty inwestycji w content marketing zależne są od takich czynników jak profil firmy i potrzeby odbiorców. Dlatego trudno jasno określić ramy finansowe działań. Warto jednak zaznaczyć, że aby realizować go na wysokim poziomie skuteczności, trzeba przygotować się na stałe wydatki. Do marketingu treści nie powinno podchodzić się kampanijnie, czyli realizując krótkotrwałe działania. Odpowiednią efektywność zyskujemy tylko wtedy, kiedy wprowadzamy go na stałe do strategii. Content marketing to proces, którego ważną częścią jest udoskonalanie. Nanoszenie poprawek wynika ze stałego śledzenia wybranych wskaźników związanych m.in. z odbiorem treści i ich wpływem na sprzedaż. Należą do nich:

  1. Liczba unikalnych i powracających użytkowników
  2. Średni czas spędzony na stronie
  3. Współczynnik odrzuceń
  4. Liczba oraz jakość komentarzy i interakcji
  5. Liczba linków przychodzących
  6. Liczba pobrań w przypadku publikacji e-booka lub prezentacji
  7. Liczba i jakość pozyskanych kontaktów
  8. Stopień rozwoju społeczności w używanych kanałach social media
  9. Współczynnik otwarć mailingów (OR)
  10. Współczynnik zaangażowania odbiorców (CTOR)

Powyższy artykuł ukazał się w premierowym numerze magazynu EHANDEL, który dostępny jest pod adresem ehandelmag.pl


fot.: pixabay.com
Maciej Potępa
ADMINISTRATOR
Profil

Podobne wpisy