Harmonogram publikacji – najcenniejsza broń w walce o zasięgi na Facebooku

Harmonogram publikacji – najcenniejsza broń w walce o zasięgi na Facebooku

Facebook to pole bitwy między konkurencyjnymi markami. Stawką jest zainteresowanie potencjalnego klienta i miejsce w jego newsfeedzie. Walka jest tym bardziej zacięta, że nowy algorytm Facebooka ma uparcie ograniczać widoczność contentu firmowego na tablicy użytkownika (chyba że słono zapłacimy za promocję postu). Harmonogram publikacji na fanpage’u pomoże Ci uporządkować publikowane treści, dzięki czemu przechytrzysz konkurencję i skuteczniej dotrzesz do użytkownika, na którym Ci najbardziej zależy.

Przed utworzeniem własnego harmonogramu należy nie tylko zrobić screening fanpage’ów konkurencji, ale przede wszystkim poznać swoich odbiorców. Przeanalizuj, czy wśród nich przeważają kobiety, czy może mężczyźni? W jakim są wieku, z jakiego rejonu Polski pochodzą, oraz co ich interesuje, a dowiesz się, którymi treściami na Twoim wallu będą najbardziej zaciekawieni. Zbadaj, w których godzinach użytkownicy Facebooka są najaktywniejsi i najchętniej klikają w Twoje posty. Na początek przydadzą się dane z Google Analytics, raporty Sotrendera oraz statystyki z Facebook Audience Insights.

Poznaj swoich odbiorców! Spójrz w statystyki

Poznałeś swoich odbiorców? Możesz przystąpić do stworzenia harmonogramu publikacji. Skorzystaj z arkusza kalkulacyjnego Google lub Excela.

Skuteczną taktyką jest stworzenie spersonalizowanego contentu, który trafi w oczekiwania, zainteresowania i potrzeby odbiorców. Zastanów się, w jakiej formie możesz go zaprezentować, żeby osiągnąć ustalony cel konwersji, np. wzrost sprzedaży, rozbudowę listy mailingowej, wzrost liczby pobieranych e-booków.

Zaprezentuj strategię komunikacji w formie zróżnicowanych typów postów i rozpisz je w tabeli, aktualizuj ją, najlepiej z tygodnia na tydzień. To pozwoli skuteczniej dostosowywać opublikowany content do zmian wdrażanych przez Facebook oraz optymalizować go pod kątem zachowań odbiorców.

Generowanie zasięgu. Na co warto postawić?

  • Weź pod uwagę, że z internetu korzysta ponad 3,8 mld użytkowników, natomiast 2,5 mld aktywnie korzysta z mediów społecznościowych na urządzeniach mobilnych!1. Publikacja dostosowanych pod mobile (czyli nagrywanych pionowo) krótkich materiałów wideo, które prezentują Twoją ofertę produktową i działalność zza kulis, mają spory potencjał do generowania wysokich zasięgów.
  • Komunikacja treści edukacyjnych z bloga firmy, które są odpowiedzią na pytania użytkowników, prowadzi do dyskusji pod postem, co jest doceniane przez algorytm Facebooka i ma szansę wygenerować przejścia na stronę. Pamiętaj też, że dzielenie się materiałami poradnikowymi buduje również wizerunek marki jako eksperta w branży i wzbudza w odbiorcach poczucie zaufania do firmy.
  • W harmonogramie działań na Facebooku warto uwzględnić również posty z kreatywnymi grafikami motywacyjnymi, które cieszą się zainteresowaniem użytkowników Facebooka
    i mogą uzyskać sporą liczbę komentarzy, polubień i udostępnień.

W swojej strategii komunikacji uwzględnij również real time marketing, czyli reagowanie na bieżące wydarzenia, które są istotne dla Twojej branży. Szybka reakcja na aktualne wydarzenia angażuje odbiorców na fanpage’u, dzięki czemu post, który opublikujesz w czasie rzeczywistym, ma szansę uzyskać wysokie zasięgi oraz dużą liczbę aktywności.

Liczba postów i czas publikacji mają znaczenie!

Jeśli jeszcze nie zbadałeś, ile postów dziennie publikuje Twoja konkurencja, zrób to. Wybierz 5 konkurencyjnych fanpage’ów, po czym stwórz tabelę z uwzględnieniem liczby postów publikowanych codziennie, tygodniowo i miesięcznie. Zwróć uwagę, czy posty konkurencji cieszą się wysoką liczbą reakcji, pamiętając, że nie liczba, a jakość contentu ma znaczenie. Skonfrontuj obserwacje z wynikami na Twoim fanpage’u i testuj zwiększanie oraz zmniejszanie liczby publikacji.

W jakich godzinach publikować posty?

Dam Ci złotą radę. Zrób research, w jakich godzinach udostępnia posty Twoja największa konkurencja i publikuj materiały nie o tym samym, ale o zbliżonym czasie, kiedy użytkownicy Facebooka zainteresowani Twoją branżą są aktywni (rano, po południu lub wieczorem). Wykorzystaj moment kiedy Twoja konkurencja nie publikuje postów, zwłaszcza w weekendy (!), a dasz sobie szansę na dotarcie do większej liczby odbiorców.

Co dalej? Harmonogram działań na fanpage’u i jego bieżąca optymalizacja to krok do sukcesu. Monitoruj statystyki publikowanych postów, stawiaj na nowe rodzaje contentu, które generują największą liczbę link clics, comment i share, ogranicz za to posty, które nie przynoszą pożądanych efektów, a także zmieniaj godziny publikowanych treści. Testuj i nie bój się zmian.


 1 Raport Digital in 2017 Global Overview

Podobne wpisy