Influencerzy w skali mikro

Influencerzy w skali mikro

Prowadzisz biznes i chciałbyś, żeby Twoją markę sygnowała jakaś rozpoznawalna twarz? Chcesz nawiązać współpracę z influencerem, ale nie wiesz z jakim? I – co najgorsze – Twój budżet nie pozwala na współpracę z nikim rozpoznawalnym? Nie szkodzi! Z pomocą przychodzą influencerzy w skali mikro – mikroinfluencerzy.

Można określić ich jako osoby wpływowe w mniejszym, często niszowym, gronie bądź wyspecjalizowane w określonej dziedzinie. Daleko im do zasięgów, jakie osiągają konta topowych influencerów i do liczby followersów, obserwujących tych najbardziej znanych. Liczby to jednak nie wszystko. Tę współpracę można rozwinąć pomimo niższych zasięgów. Mikroinfluencer to osoba, która mimo skromniejszych kont w mediach społecznościowych, potrafi generować większe zaangażowanie swoich followersów (o czym za chwilę). Jako marka stajemy więc przed wyborem – zaangażowanie czy zasięg – co jest dla nas ważniejsze?

Kim jesteś mikroinfluencerze?

Definicja mikroinfluencera jest trudna i niejednoznaczna, bowiem różne źródła przyjmują różne klasyfikacje. I tak, dla jednych będzie to osoba posiadająca 15 tysięcy obserwujących na Instagramie, dla innych – 5 tysięcy i mniej. Może nią być Twoja znajoma, która wrzuca na Facebooka zdjęcia swoich modowych stylizacji albo kolega z pracy, zainteresowany tematem VR, który od roku prowadzi kanał na YouTube o tej tematyce. Czasem wystarczy rozejrzeć się wokół, by dostrzec potencjał w osobach, z którymi spotykamy się na co dzień. Mogą okazać się dobrym materiałem na mikroinfluencera (lub już nim są, czego nie są do końca świadomi).

Czemu warto z Tobą współpracować?

Powody wyboru mikroinfluencera do współpracy wydają się oczywiste – dużo niższe koszty współpracy niż w przypadku kogoś popularnego i rozpoznawalnego w szerokim gronie. Stawki u internetowych celebrytów potrafią być nawet kilkaset razy wyższe. Jednak nie tylko dlatego warto rozważyć współpracę z „mniejszym” liderem opinii. Po pierwsze, mikroinfluencerzy posiadają bardziej zaangażowane grono odbiorców. Mniejsze profile w mediach społecznościowych generują większą liczbę komentarzy i udostępnień per post, są to również reakcje bardziej wartościowe, bo pochodzące od osób zainteresowanych poruszaną tematyką. Na dużych profilach influencerów pojawiają się i udzielają followersi, którzy odwiedzają je np. z ciekawości, z chęci krytykowania (w sieci jest to takie proste) lub dołączają jako obserwujący tylko dlatego, że profil jest bardzo popularny i ma kilkaset tysięcy fanów. Bycie trendy jest w środowisku internetowych influencerów ważne, ponieważ przekłada się na zainteresowanie ze strony odbiorców, nie musi jednak oznaczać bezinteresownego podążania za tłumem.

Po drugie, mikroinfluencerzy są zazwyczaj bardziej zaangażowani we współpracę i przygotowanie treści reklamowych. I wreszcie – konta liderów opinii są zazwyczaj wyspecjalizowane w jednej dziedzinie, temacie. Ryzyko, że jako reklamodawca z branży technologicznej pojawimy się obok wpisów reklamowych na temat kosmetyków i laktacji jest mniejsze, niż przy współpracy z kimś bardziej rozpoznawalnym.

Gdzie cię szukać?

Branża reklamowa zauważyła potencjał, jaki tkwi w mikroinfluencerach, zaczęły więc powstawać platformy ułatwiające współpracę pomiędzy markami i agencjami marketingowymi a internetowymi twórcami. Już na etapie poszukiwania odpowiedniej osoby do współpracy warto zainteresować się platformami typu ReachaBlogger, Influencers.Club czy serwis powstały pod marką WhitePress. Pierwsza z platform mocno odciąża markę – pozwala na śledzenie aktywności działań influencera, wspiera obie strony na każdym etapie współpracy, ofertuje marketerom ponad 5 tys. blogów o różnej skali, również mikro. Influencers.Club umożliwia nawiązanie współpracy między markami a influencerami działającymi na Instagramie, Facebooku i Twitterze. Reklamodawcy mogą wybierać spośród kilku tysięcy liderów opinii, filtrując ich na podstawie kategorii czy kraju. Platforma stworzona przez WhitePress, łączy z kolei blogerów i vlogerów z marką lub agencją. Współpraca poprzez ten serwis jest elastyczna i pozwala na negocjacje jej warunków. Bez względu na wybraną platformę, płynie z niej dla reklamodawcy jedna istotna korzyść – serwisy do współpracy z influencerami pozwalają na szybki przegląd i porównanie liderów opinii – ich kont, zasięgów, stawek – przez co wybór tej właściwej osoby staje się o wiele szybszy i łatwiejszy.

Przesyt treści reklamowych powoduje zatracanie się granicy między tym co naturalne, a tym co promowane. Posty i artykuły sponsorowane przez marki powinny sprawiać wrażenie naturalnych i nienachalnych, o co łatwiej, jeśli produkt zostanie przedstawiony przez mikroinfluencera cieszącego się dobrą opinią wśród swoich followersów. Znajdź lidera, który tworzy wartościowe treści, ma grono obserwujących (i sensownie komentujących) osób i nawiąż z nim współpracę. Postaw na mikro!

Iwona Łoza

team leader działu social media

The Nets
ADMINISTRATOR
Profil

Podobne wpisy