#2 Analityka zachowań użytkowników: Instagram (Minter.io)

#2 Analityka zachowań użytkowników: Instagram (Minter.io)

Instagram to narzędzie do opowiadania historii. Jego głównym zadaniem jest kształtowanie miękkich wartości związanych z rozwijaniem wizerunku. Poza prezentowaniem poszczególnych faz życia produktu „od kuchni”, medium to sprawdza się również w szerzeniu idei i budowaniu postaw. Jak mierzyć skuteczność Instagrama? Jakie wskaźniki wybrać do analizy profilu? 

Rosnąca liczba obserwujących, polubień i komentarzy do zdjęć – to dane, które śledzi użytkownik Instagrama każdego dnia. W przypadku profili marek i osób publicznych nie można podchodzić do nich jednak zbyt ufnie. Tysiąc followersów, mimo pokaźnej liczby, nie oznacza sukcesu. Jeśli na przykład w strategii działalności określisz, że chcesz dotrzeć do mężczyzn mieszkających w Polsce, a Twój content będzie angażował głównie kobiety mieszkające poza naszym krajem, to powyższe wysokie wskaźniki nie przełożą się na osiągnięcie wzrostu świadomości grupy docelowej o produkcie. Dopiero jakość pozyskanego ruchu, która jest nadrzędnym celem w założeniach naszego spojrzenia na marketing treści, możesz uznać za pomyślność inwestycji w profil.

Najlepszy czy najgorszy sort?

Znaj miejsce, z którego pochodzisz. To patriotyczne stwierdzenie warto odnieść do umiejętności określenia pochodzenia ruchu na Twoim instagramowym profilu. Dzięki temu dowiesz się, na ile przekaz trafia do grupy docelowej określonej w strategii. Jeśli wyniki będą się różnić, na podstawie analizy danych naniesiesz poprawki w komunikacji lub poszerzysz jej założenia. Na jakie wskaźniki warto zwrócić uwagę? Korzystając z narzędzia Minter.io przyjrzyj się szczególnie poniższym.

  • Źródło zaangażowania (Source of Engagement) – pokazuje informacje, ile osób angażujących się w treści obserwuje profil.

source of engagement

  • Płeć obserwujących (Gender of Followers) – wykres kołowy prezentujący zależność procentową płci.

gender

  • Kraj/Miasto pochodzenia obserwujących (Countries of Followers, Cities of Followers) – wykres kołowy pokazujący skąd pochodzą obserwatorzy profilu.

countries and cities

Pierwsze kroki

Wyżej omówione wskaźniki dadzą miarodajne wyniki dopiero po kilku tygodniach. Aby na samym początku pomóc sobie w stworzeniu planu publikacji, zainspiruj się działaniami w innych kanałach social media, np. na Facebooku. Najbardziej aktywnymi użytkownikami Instagrama są osoby w wieku 15-34 lata1, więc wystarczy dostosować wspomnianą treść do nich. Jeśli po raz pierwszy korzystasz z mediów społecznościowych, przeglądaj zdjęcia pod tagami, których mogą używać osoby zainteresowane Twoim produktem oraz obserwuj profile konkurencji. Kiedy przejdziesz do etapu projektowania treści pamiętaj, że komunikacja skupiona na elementach graficznych jest na pozór prosta, jednak musi się wyróżniać. Zdjęcia i grafiki na Instagramie powinny odchodzić od głównego nurtu ładnych fotek, jednak nadal spełniać warunek o kilku sekundowej uwadze użytkowników wobec contentu.

Omówiona wyżej faza testowa poszerzy analitykę nie tylko o wyżej wymienione wskaźniki. Już na etapie przygotowania i publikowania treści zyskasz „doradców”, którzy wspomogą Cię przy doborze tagów oraz godziny i dnia wstawienia grafik i zdjęć. Należą do nich: Najlepszy czas publikacji (Best Time to post) i Najskuteczniejsze tagi (Top Tags by Interactions).

best time top tags

Bieżąca analiza

Kiedy profil Twojej marki nabierze rozpędu i pozyskasz grono fanów, przyjrzyj się ich pozycji w rankingu popularności. Zakładka Najlepsi pozyskani obserwatorzy (Top Gained Followers) to świetne źródło informacji na temat prestiżu. Znajdziesz tutaj listę osób, które mają najwięcej followersów. Warto doceniać tych użytkowników repostując ich posty, a kiedy masz w planach zorganizowanie konkursu, możesz zaproponować im udział jako jurorzy. Jeśli Wasze grupy docelowe są podobne, zyskasz szansę wzrostu dobrej jakości ruchu na profilu. Pamiętaj również, aby obserwować wskaźnik traconych obserwatorów (Lost Followers). Jeśli wzrośnie znacząco, zastanów się, co trzeba zmienić w sposobie komunikacji.


[1] http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/3-2-mln-polskich-uzytkownikow-instagrama-przewazaja-kobiety-i-nastolatki-top50-uzytkownikow 
fot. https://pixabay.com/pl/zdj%C4%99cie-telefon-android-instagram-634069/
1 Komentarz
Maciej Potępa
ADMINISTRATOR
Profil

Podobne wpisy