4 powody, dlaczego kalendarz publikacji pomaga w tworzeniu content hubu + NARZĘDZIE

4 powody, dlaczego kalendarz publikacji pomaga w tworzeniu content hubu + NARZĘDZIE

Content hub pod względem wielkości można umieścić między blogiem a dużym serwisem. Publikowane na nim treści krążą wokół jednego tematu, ale jego realizacja odbywa się przy użyciu wielu form: od artykułów, przez krótkie porady po infografiki. W jaki sposób skutecznie zarządzać taką stroną? Pomóc może w tym kalendarz publikacji. Poznaj cztery powody, dlaczego warto go używać.

1. Pozwala zaplanować treści zgodnie z potrzebami użytkowników

Podstawową funkcją kalendarza publikacji jest planowanie pracy nad tworzeniem treści. Jednak samo wybranie tematów i czasu dodania ich na content hub nie gwarantuje powodzenia w budowaniu ruchu na stronie. Poza tematami typu evergreen, kluczowa jest sezonowość. Kalendarz publikacji pozwala na ułożenie harmonogramu treści tak, aby zgadzała się z okresowymi potrzebami użytkowników.

Przy jednym z naszych projektów dotyczącym branży kulinarnej, ciężko byłoby stworzyć użyteczny content, nie biorąc pod uwagę sezonów na warzywa i owoce, a także najważniejszych świąt. Nawet wciągający tekst o robieniu dżemów nie uzyska dużego zainteresowania, jeśli opublikujemy go w styczniu, poza sezonem na robienie przetworów.

Co jednak, kiedy tematyka content hubu nie jest zależna od pory roku? W takich przypadkach przydatne jest narzędzie Google Trends. Pozwala ono znaleźć informacje dotyczące relacji wyszukiwań fraz kluczowych zgodnych z czasem oraz regionem.

2. Skraca czas przygotowania contentu

Żeby przy pomocy kalendarza publikacji osiągnąć założone cele, warto sporo uwagi poświęcić na samodzielne jego stworzenie i modyfikację gotowych szablonów, by dostosować całość do specyfiki naszej branży lub projektu. Oprócz oczywistych kolumn, zawierających temat, imię i nazwisko autora, deadline oraz datę publikacji, świetnym pomysłem będzie wydzielenie części wskazującej postęp prac nad konkretnym materiałem. Czy współpracujący z nami copywriter zaczął już pracę, a może już ją skończył? Pozwoli to nie tylko stale śledzić postęp projektu, ale i monitorować pracę wielu osób.

Dobrze wydzielić w kalendarzu również część z merytorycznymi uwagami, które mogą okazać się pomocne dla konkretnego autora. A przy okazji uczulą innych na podobne błędy. Takie działania znacznie zaoszczędzą czas przeznaczony później na korektę treści albo indywidualną korespondencję. Obrazowo mówiąc, pozwala to na połączenie kilku zakładów rzemieślniczych w jedną, sprawnie działającą manufakturę.

Współpracujący z nami zdalnie copywriterzy pochodzą z różnych, często oddalonych o kilkaset kilometrów, stron Polski. Niemożliwe jest więc regularne spotykanie się i omawianie tematów. Tymczasem korekta tekstów oraz wymiana uwag muszą się odbywać w czasie rzeczywistym. Bardzo pomaga w tym kalendarz publikacji. Pozwala ograniczyć wymianę korespondencji, a tym samym skraca czas pracy. Wszystko, co potrzebne, znajduje się w jednym miejscu.

 

Joanna Fortuna, senior content manager w The Nets

3. Organizuje pracę zespołu przy tworzeniu content hubu

Kalendarz publikacji to przydatne narzędzie nie tylko dla działu odpowiedzialnego za tworzenie treści. Content publikowany na stronie jest często wynikiem współpracy wielu osób: copywriterów, korektorów, grafików, specjalistów SEO i social media. Żeby zatem content hub był sprawnie prowadzony, praca zespołu musi być płynna i dobrze zaplanowana. Przykład? Załóżmy, że chcemy stworzyć serię publikacji o pieczeniu chleba. Wszystko zaczyna się od tego, że team leader działu content akceptuje tematy artykułów, przydziela autorów i określa terminy ich napisania. Następnie dział SEO wyszukuje słowa kluczowe, dział social media ustala harmonogram promowania treści, a grafik tworzy infografikę, np. „Jak upiec domowy chleb?”. Wszystko to dzieje się jednocześnie, dzięki temu, że proces jest dokumentowany w jednym pliku. Takie tworzenie treści można porównać do audycji radiowej: za ciekawym materiałem stoi zespół fachowców, podobnie jak tu za publikacją.

4. Kalendarz publikacji pomaga ocenić skuteczność działań

Ważnym elementem prowadzenia content hubu jest mierzenie efektów publikowanych treści. Aby przeprowadzić podstawową analizę, wystarczą dane na temat ruchu, jaki wygenerował dany artykuł oraz liczba polubień i udostępnień w social media. Umieszczenie takich danych w kalendarzu publikacji pozwoli m.in. na zorientowanie się, którymi tematami w szczególności interesują się użytkownicy oraz pomoże wypracować odpowiedni styl wypowiedzi.

Kalendarz publikacji można prowadzić za pomocą dedykowanych narzędzi, np. CoSchedule. Pozwala ono zaplanować wstawienie artykułu na stronę i udostępnianie postu w mediach społecznościowych. Dla osób wolących prostsze rozwiązania, przydatna będzie wtyczka Editorial Calendar do WordPressa lub dokument w Excelu.

Aby ułatwić pracę nad kalendarzem publikacji w arkuszu kalkulacyjnym, przygotowaliśmy dla Ciebie wzorcowy dokument, który możesz dostosować do swojego projektu. Pobierz go, klikając TUTAJ.

Podobne wpisy