Niszowy produkt. Jaki kanał promocji online wybrać?

Niszowy produkt. Jaki kanał promocji online wybrać?

Masz ciekawy produkt, ale nie wiesz, jak rozpocząć sprzedaż w sieci? Zastanawiasz się, jak zbudować przewagę własnego towaru czy usługi? Stwórz strategię w oparciu o dane. Nawet jeśli nie przeprowadzasz własnych analiz – nie ma problemu. Wiele aplikacji w sieci pozwoli Ci dojrzeć, jak działa Twoja konkurencja.

Zakładamy na początku, że posiadasz dobrze zoptymalizowaną stronę internetową, a dane analityczne zbierają się poprawnie. Jednak po pewnym czasie zauważasz, że sprzedaż nie rośnie. Co teraz?

Dla lepszego zobrazowania sytuacji, posłużę się przykładem „spinek do butów”, które od dawna są w sprzedaży, a wciąż wiele kobiet nie wie o ich istnieniu.

Analiza konkurencji

Podstawowym elementem rozwijającego się biznesu jest obserwacja postępowania najsilniejszych rywali rynkowych. Dzięki wiedzy na temat tego, jak funkcjonują inne firmy z branży, możemy przygotować atrakcyjniejszą ofertę. Oprócz analizy działania podobnego sklepu (zapisania się na listę mailingową, obserwowania widoczności w wyszukiwarce, zarówno płatnej, jak i organicznej czy monitorowanie mediów społecznościowych), warto wiedzieć, jakich kanałów do pozyskiwania ruchu używają inni oraz w które medium ruchu inwestuje się najwięcej.

Sprawdzając działania konkurencji, często polegam na narzędziu, które estymuje wartości ruchu z różnych kanałów e-marketingowych. Biorąc pod uwagę sklep z pierwszego miejsca na frazę „spinki do butów”, otrzymujemy następujący wykres:

źródła ruchu
źródło: SimilarWeb.com

Analizowana strona pozyskuje ruch z organicznych wyników wyszukiwania, mediów społecznościowych oraz wejść bezpośrednich. Warto jednak pamiętać, że wejścia bezpośrednie nie zawsze się zgadzają się z ich definicją. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj: http://goo.gl/VaQ3kC.

W przypadku wyników organicznych oraz płatnych, możemy je przeanalizować za pomocą narzędzi SemStorm (dla Polski) czy SearchMetrics (zagranicą, ale nie wszędzie). Widoczność organiczna oraz płatna w wyszukiwarkach wygląda następująco:

wykres_semstorm
źródło: semstorm.pl

Mała widoczność w wynikach organicznych oraz jej brak w wynikach płatnych w wyszukiwarce. Ponad 30 procent ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania pokazuje, że jest to prawdopodobnie najlepszy kanał, w który warto zainwestować.

Omawiany rodzaj towaru ma swoje odpowiedniki i nie jest unikalny. W przypadku innowacyjnego produktu proponowałbym sprawdzenie sklepów z dobrami komplementarnymi lub substytucyjnymi. W przypadku „spinek do butów” proponuję przyjrzeć się kanałom ruchu dla sklepów z rajstopami, skarpetkami czy dodatkami do odzieży.

Które kanały marketingowe wybrać na początek?

Doskonałe pytanie, które jest zadawane praktycznie przez każdego klienta. Wydaje się, że można rozpatrywać to w dwojaki sposób: odpowiadając na pytania, czy ludzie są świadomi istnienia produktu, a może po prostu szukają czegoś, co w praktyce jeszcze nie powstało oraz przypadek drugi, w jakim ludzie nie znają danego produktu, nie wiedzą, że istnieje.

W pierwszym przypadku, gdy istnieje świadomość danego produktu, ale ciągle jest to produkt niszowy, proponuję:

  • optymalizację pod kątem wyszukiwarek oraz pozyskiwanie linków do strony internetowej, które pomogą w dotarciu do użytkowników, którzy wyszukują dany produkt, a w przypadku, gdy produkt jest niszowy, to osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarkach internetowych powinno być relatywnie prostsze niż w przypadku bardziej znanych branż, jak np. buty,
  • kampanię linków sponsorowanych w wyszukiwarkach, która pozwoli osiągnąć widoczne pozycje w wyszukiwarkach internetowych, nawet, gdy nasza strona, z jakichś powodów nie będzie mogła uzyskać wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • odpowiednie medium społecznościowe, w przypadku produktów, które wyglądają atrakcyjnie i mogą się podobać: Facebook, Instagram i Pinterest, w przeciwnym przypadku proponowałbym Facebooka oraz YouTube (z filmami na temat użyteczności danego produktu).

W przypadku, gdy użytkownicy nie mają świadomości danego produktu warto podjąć trzy poniższe kroki:

  • rozesłanie próbek produktu do znanych blogerów (w przypadku „spinek do butów” – modowych) i poproszenie o recenzję produktu, a oprócz tego zaproponowanie im korzyści, np. czegoś w rodzaju programu partnerskiego lub części kwoty za sprzedaż produktów przez ich stronę internetową,
  • reklamę wideo przed filmami w YouTube, jak najbardziej dopasowanych do kategorii filmów,
  • wykorzystanie tzw. „dosprzedaży” w sklepach z komplementarnymi produktami, np. w sytuacji naszego produktu byłyby to duże sklepy internetowe z butami.

Rozpoczynając działania w sieci, przeanalizuj konkurencję lub firmy z produktami substytucyjnymi. Bądź innowacyjny i pamiętaj o tym, że aby osiągnąć sukces, trzeba się wyróżnić. Poznając działania konkurencji na pewno łatwiej będzie Ci znaleźć ich piętę achillesową i to wykorzystać.

Powodzenia!

 

Artykuł został napisany dla miesięcznika Marketing i Biznes. Ukazał się w marcowym wydaniu, które dostępne jest pod adresem http://marketingibiznes.pl/marzec-2016/


fot.: pixabay.com

Sebastian Heymann
ADMINISTRATOR
Profil

Podobne wpisy