Stwórz landing page zgodnie z zasadami UX

Stwórz landing page zgodnie z zasadami UX

Jak stworzyć landing page, który będzie konwertować, spełniać plan brandingowy i wpisywać się w strategię komunikacji marki? Punktem wyjścia powinno być zadbanie o user experience. W końcu zadaniem UX designu nie jest wyłącznie ładny i wygodny interfejs. Liczy się przede wszystkim osiągnięcie celów biznesowych. Poznaj 5 pytań, na które warto odpowiedzieć przy pracy nad stroną, aby spełniała wymagania użytkowników.

1. Jaki ma być cel stworzenia landing page’a?

Chcesz za jego pomocą sprzedawać konkretny produkt — to jasne. W wymiarze projektowania strony ta informacja powinna być jednak uszczegółowiona. Co będzie konwersją? Wysłanie maila, wykonanie telefonu, a może uzupełnienie formularza? Kolejnym krokiem jest ustalenie pozostałych celów. Przemyśl np. jakie akcje na landingu wykonywane przez użytkownika będą dla Ciebie ważne? Może nią być np. zapoznanie się z zawartością konkretnej zakładki. Ostatnim etapem tej części będzie przemyślenie głównego komunikatu. Stwórz hasło/myśl przewodnią dla produktu, weryfikując ją z przyjętą strategią marki.

2. Kim będą użytkownicy?

Pomyśl o tym, kim ma być użytkownik Twojej strony? Odpowiedz na pytania takie jak: Ile ma lat? Czym zajmuje się w życiu? Dlaczego będzie chciał skorzystać z usługi poprzez landing? Co może go zniechęcać do korzystania? Stwórz w ten sposób kilka person symbolizujących Twój target. Jeśli dysponujesz danymi na temat userów strony firmowej, możesz na ich podstawie uzyskać zbliżony obraz przyszłej publiczności landing page’a. W innym przypadku oprzyj się na raportach z badań grup wiekowych czy społecznych zbliżonych do tej, którą uważasz za potencjalnie zainteresowaną Twoim produktem. Pamiętaj, że obserwacje Twoje i Twoich pracowników, mających kontakt z klientem, mają tutaj równie duże znaczenie.

3. Co powinno znaleźć się na stronie?

Landing page posiada zwykle niewielką liczbę zakładek. Podstawą są podstrony z danymi kontaktowymi, cennikiem i formularzem. Jednak do osiągnięcia Twoich celów biznesowych możesz potrzebować ich więcej. Zbierz wszelkie informacje, a następnie podziel je na zakładki.

4. Jaka będzie ścieżka użytkownika?

Kolejne zadanie wiąże się z logicznym ułożeniem treści na podstronach, aby użytkownik mógł się łatwo na nich odnaleźć niezależnie od tego, skąd na nie trafi. Przykładowo, kiedy wejdzie z wyszukiwarki na cennik, a nie na stronę główną, może to wpłynąć negatywnie na jego decyzję, jeśli wspominana zakładka nie będzie odpowiednio zaprojektowana. Landing page powinien tworzyć odpowiednio połączoną całość, tak aby konwertował niezależnie od tego, w które miejsce użytkownik dotrze na początku. Dlatego opracuj dla każdej zakładki możliwe ścieżki dotarcia do niej. Poza źródłami ruchu uwzględnij również trudności, jakie może mieć user, elementy, jakie mogą rozproszyć jego uwagę, oraz jego odczucia. Dzięki temu uporządkujesz informacje podzielone w punkcie trzecim.

5. Jakie trendy panują w webdesignie?

Tendencje estetyczne pozwalają nie tylko stworzyć współcześnie wyglądający projekt, ale również budować user experience. Poza przejrzeniem zbiorów na platformach takich jak lapabehance oraz raportów dotyczących trendów, warto zajrzeć na strony konkurencji, zarówno tej światowej (żeby odkryć nowinki), jak i krajowej (aby ocenić, w jaki sposób można zyskać nad nimi przewagę). Co wziąć pod uwagę? Układ i przyciski w menu, rozwiązania usprawniające realizację celów biznesowych i plan contentu. Prace nad tym punktem zakończ weryfikacją architektury informacji stworzonej w punkcie trzecim.

Naszkicuj i sprawdź

Ostatnim etapem przed zleceniem pracy grafikowi i programiście jest naszkicowanie makiety. Tworząc aplikacje lub strony internetowe, zanim powstanie wersja, z której będą mogli korzystać użytkownicy, należy stworzyć schemat budowy tzw. wireframe. Ten etap pomaga w przygotowaniu przejrzystego interfejsu graficznego i skutecznej koncepcji działania projektu. Warto pamiętać o tym kroku, gdyż dzięki niemu zaoszczędzisz czas na poważnych poprawkach dotyczących użyteczności. Dlaczego? Łatwiej wdrożyć zmiany podczas szkicowania, a nie kiedy prace nad wizualizacjami będą już zaawansowane.

Jeśli chodzi o narzędzia do stworzenia szkicu, to możesz narysować go za pomocą kartki i ołówka lub programu graficznego. Jednak oba te rozwiązania mają minus — wymagają rysowania poszczególnych elementów od początku. Z pomocą przychodzą tu aplikacje służące do tworzenia prototypów, które posiadają bazę kształtów. Dzięki nim zbudujesz zarys projektu metodą: przeciągnij upuść i dostosuj. Przykładem takiego darmowego narzędzia jest Pencil. Znajdziesz w nim wiele gotowych elementów od pól tekstowych, przez przyciski i checkboxy, po rozwiązania przeznaczone do projektowania aplikacji mobilnych. Po stworzeniu projektu, wyeksportuj go do pliku html, a następnie przetestuj jego funkcje, korzystając np. z pomocy współpracowników. Skorygowany szkic landing page, możesz wysłać do wdrożenia.

Maciej Potępa
ADMINISTRATOR
Profil

Podobne wpisy