Mobilny content. Strzeż się kciuka!

Mobilny content. Strzeż się kciuka!

Badania Digital, Social and Mobile in 2015 ukazują dynamiczny wzrost liczby mobilnych użytkowników Internetu w Polsce. Obecnie na blisko 26 milionów internautów, 61 procent (15,9 mln) z nich stanowią posiadacze smartfonów. Podczas pracy nad contentem należy więc uwzględnić wymagania mobilnych konsumentów. Poprowadź ich kciuki na swoją stronę!

Posiadasz stronę zbudowaną na responsywnym szablonie i myślisz, że możesz spać spokojnie? Przecież wczytuje się ona bez problemu na wszystkich urządzeniach niezależnie od rozdzielczości. Błąd. Dostępność serwisów internetowych na technologie mobilne, to już nie tylko czytelne wyświetlanie się ich zawartości, ale również odpowiednia struktura prezentowanych treści. Czas na mobilny content!

Złoty trójkąt, a może złoty środek?

Sposób czytania treści na smartfonach zdecydowanie różni się od tego, do którego przyzwyczajeni są użytkownicy laptopów czy PC. Dotychczasowe badania eye-trackingowe zakładały, że istnieją dwa wzory przeglądania stron internetowych na przykładzie wyników wyszukiwania Google: golden triangle i F-shaped pattern. Oba systemy nie zdają jednak egzaminu w przypadku przeglądarki uruchomionej na urządzeniu mobilnym. Mniejsza rozdzielczość ekranu wyznacza nowe zasady korzystania z wyszukiwarki. Powołując się na badania Briggsby, można stwierdzić, że głównym punktem, na który patrzą odbiorcy jest środek ekranu. Dokładnie rzecz ujmując 68 procent badanych skupia wzrok na centrum i górnej połowie, a 86 procent dostrzega również część ekranu znajdującą się nieco poniżej połowy. Pozostałe miejsca uznawane są za zdecydowanie mniej ważne lub nieważne.[1]

mobile_trojkatźródło: http://bit.ly/1GI2zio

Nie można do końca rezygnować z wcześniej ustalonych zasad. Jednak wyniki badań na użytkownikach mobilnych dają większe pole do popisu w przypadku tworzenia aplikacji czy stron skierowanych jedynie dla tej grupy.

Mobilny content, czyli wszystko na swoim miejscu

Dobrze rozplanowana budowa contentu w sieci to cnota. W wersji mobilnej jest szczególnie ważna. Poza malejącą wraz z długością tekstu uwagą użytkownika, należy uwzględnić również trudności związane z czytaniem na ekranie o małej rozdzielczości. Dlatego warto zaprezentować najważniejsze komunikaty przed linią zgięcia, zanim użytkownik przewinie treść. W obecnej, responsywnej epoce web designu pojęcie fold-line straciło swoją ostrość. Pomimo tego zasada, że jeśli użytkownik szybko znajdzie to, co go zainteresuje, wtedy pozostanie na stronie – pozostaje niezmienna. Dlatego zacznij od…

…krótkiego i mocnego nagłówka

Najlepiej, kiedy użytkownik będzie mógł zapoznać się z nim w całości od razu po kliknięciu w odnośnik. Bez przewijania. O ile rozmiar fontu jest sprawą techniczną, o tyle liczba użytych słów pozostaje po stronie copywritera. Skorzystaj z uniwersalnej zasady projektowania nagłówków i skróć możliwie jak najbardziej jego długość. Następnie…

…wprowadź do tematu

Wprowadzenie to kolejny ważny element, który uchroni Cię przed opuszczeniem strony przez potencjalnego klienta. Mobilni internauci, w przeciwieństwie do korzystających z urządzeń o większych wyświetlaczach, nie mają możliwości przeskanowania publikacji rzucając okiem na całość artykułu. Dlatego też już w leadzie przedstaw wyczerpująco temat. Później…

…używaj krótkich akapitów

Oko osoby korzystającej z telefonu męczy się znacznie szybciej niż w przypadku użytkownika komputera. Dobitnie potrzeby mobilnego internauty podsumował U.S. News: „Czytając długie akapity na urządzeniu mobilnym potrzebna jest koncentracja, czyli coś, czego użytkownik smartfona nie posiada”[2]. Należy więc pamiętać, aby, dzieląc tekst na krótsze paragrafy, zapewnić czytelnikowi odpowiednią częstotliwość pauz. Dzięki temu odbiorca nie będzie znużony i sprawniej zapozna się z całym tekstem lub jego poszczególnymi partiami.

Nie skracaj, tylko układaj

Rosnąca liczba mobilnych internatów to mocny argument przekonywujący o tym, że warto wprowadzić dodatkowe zasady przy tworzeniu i komponowaniu układu materiałów na stroni. Dzięki temu osiągniesz pożądane zainteresowanie, a głównym powodem, dla którego tytułowy kciuk ruszy do akcji, będzie chęć polubienia lub udostępnienia treści.


[1] https://www.briggsby.com/how-do-users-interact-with-serps-on-mobile-devices/
[2] http://money.usnews.com/money/blogs/outside-voices-careers/2014/11/19/8-tips-for-writing-an-email-people-will-actually-read
Źródła:
http://contentmarketinginstitute.com/2015/04/content-engages-mobile-readers/
https://www.marketingtechblog.com/mobile-business-customer-behavior/
https://www.briggsby.com/how-do-users-interact-with-serps-on-mobile-devices/
Fot. pixabay 
Maciej Potępa
ADMINISTRATOR
Profil

Podobne wpisy