Strategia a content marketing, czyli treść na ostatnim miejscu

Strategia a content marketing, czyli treść na ostatnim miejscu

Marketing treści nie jest pisaniem artykułów i czekaniem na cud. To strategiczne podejście do całej machiny publikacji contentu. Jego głównymi założeniami są: planowość, mierzalność oraz odpowiedni dobór narzędzi i zgodność działań z planem marketingowym firmy. Chcesz podnieść skuteczność Twoich działań w tym obszarze? Czas przygotować plan!

Strategia content marketingowa to scenariusz wielkiej opowieści, której narratorem jest firma. Dokument ten koncentruje się na angażowaniu publiczności i nakłanianiu jej do korzystnych dla obydwu stron zachowań. Przedmiotem działań jest tworzenie treści, która staje się kapitałem przedsiębiorstwa.¹

Co daje strategia?

Planując dzień, czy to używając aplikacji na smartfonie czy notatnika, masz pewność, że wiesz, nad czym będziesz pracować. Dzięki temu możesz ułożyć sobie kolejność działań i na koniec podsumować pracę, wykreślając z listy skończone zadania. Strategia w formie dokumentu, do której z przekąsem podchodzą marketerzy (48% nie posiada spisanego planu działań²), pozwala uzyskać podobną efektywność w opracowywaniu i promocji materiałów. Ponadto dzięki strategii możesz:
• zmierzyć skuteczność działań,
• wzmocnić efektywność w pracy z mediami,
• zaplanować i nadzorować budżet przeznaczony na kampanię.

Jak skutecznie zaplanować działania?

Mnogość dostępnych kanałów komunikacyjnych, rodzajów publikacji i konkurencja sprawiają, że skonstruowanie strategii może wydać się skomplikowane. Dlatego opracowaliśmy 5 uniwersalnych pytań, które Ci w tym pomogą.

1. Dlaczego wprowadzasz content marketing do strategii promocyjnej?

Co Tobą kieruje? Wzrost sprzedaży, poprawa wizerunku, a może podniesienie świadomości konsumentów o Twojej ofercie? Określ ogólne powody i zastanów się, co możesz określić jako sukces swoich działań.

2. Jakie cele chcesz osiągnąć?

Przekształć powyższe motywacje w mierzalne cele, np. wzrost sprzedaży produktu, pozyskanie określonej liczby leadów czy fanów w social media. Zastanów się również nad unikalną wartością wyróżniającą Twoje treści. Pamiętaj, to co według Ciebie jest błahostką, dla klienta może mieć kluczowe znaczenie. Przykładem jest chociażby usługa dodatkowa u konkurencji, którą Ty wykonujesz w ramach podstawowej opłaty.

W tym punkcie warto pomyśleć także o zagrożeniach, jakie mogą przeszkodzić Ci w realizacji planów, tj. niski budżet lub brak specjalisty zajmującego się tworzeniem treści. Nie zapominaj jednak o swoich mocnych stronach takich, jak duże doświadczenie w branży czy mała konkurencja na rynku.

strategia

3. Do kogo będziesz się zwracał?

Określenie grupy docelowej stanowi klucz strategii content marketingowej. W opisie, poza podstawowymi danymi demograficznymi (wiek, zawód, płeć czy status majątkowy), powinny znaleźć się przede wszystkim potrzeby adresatów komunikacji.

Pamiętaj, że praca nad zwiększeniem skuteczności realizacji wymagań klientów nie skończy się na jednych poprawkach. Stanie się ona głównym procesem w cyklu CM. W jego skład wchodzą: zrozumienie konsumenta, wymyślanie listy tematów i realizacja materiałów, promocja, ocena i mierzenie efektów, a także nanoszenie poprawek.³

4. Jaka jest Twoja Big Idea?

Określ szczegóły Twojej unikalnej wartości oraz komunikaty, jakie chcesz zawrzeć w opracowywanych publikacjach. Zweryfikuj je z tym, czego potrzebują Twoi klienci oraz sprawdź, czy treści Twojej konkurencji nie przekazują tego samego.

5. Jakie wybierzesz kanały komunikacyjne?

Będziesz prowadził bloga? Nagrywał video na YouTube? A może założysz profil firmowy na Instagramie? Zanim podejmiesz decyzję odnośnie doboru kanałów – sprawdź, w których z nich widoczni są inni gracze rynku i przejrzyj raporty na temat użytkowania mediów społecznościowych. Pomoże Ci to znaleźć miejsce, gdzie przebywają Twoi klienci.

Poza właściwym wyborem środków komunikacji, ważne jest również ich synergiczne współdziałanie. Określ zakres kanałów komunikacyjnych. Zdecyduj, który z nich będzie głównym medium, a jakie media będą pełnić jedynie funkcję pomocniczą.

Jak widzisz, content marketing nie skupia się na redagowaniu dobrej jakości tekstów. To zaledwie jedna z jego podrzędnych części. Najważniejszym dokumentem jest zaplanowana zgodnie z potrzebami klientów strategia.

 

Nasuwają Ci się jakieś pytania związane z tworzeniem planu?

Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

 


¹ http://contentmarketinginstitute.com/developing-a-strategy/
² http://www.slideshare.net/CMI/2015-b2b-content-marketing-benchmarks-budgets-and-trends-north-america-by-content-marketing- institute-and-marketingprofs
³ http://www.jeffbullas.com/2014/07/01/4-simple-steps-to-content-marketing-success/
fot.: pixabay.com oraz pixabay.com
Maciej Potępa
ADMINISTRATOR
Profil

Podobne wpisy