Trendy w content marketingu 2016 – Klient zna swoje miejsce, a Ty?

Trendy w content marketingu 2016 – Klient zna swoje miejsce, a Ty?

Według raportu Content Marketing Institute w rozpoczynającym się roku jednym z głównych wyzwań będzie pomiar efektywności działań. Tak twierdzi 57 procent marketerów. Daje to ośmioprocentowy skok w porównaniu z danymi z ubiegłego roku. W Polsce, przy obecnie niewielkich budżetach na marketing treści (46 proc. firm wydaje mniej niż 1 000 zł miesięcznie1) umiejętność określenia skuteczności będzie miała decydujący głos w podejmowaniu decyzji o wprowadzeniu content marketingu. Tym samym stanie się ona głównym kierunkiem trendów w 2016 roku w naszym kraju. Nad czym jeszcze będziemy pracować w przyszłym roku?

Zapoznając się z raportem Whitepress dotyczącym analizy efektywności content marketingu, dowiadujemy się, że połowa firm (50 proc.) planuje zwiększenie budżetów na tę formę promocji w 2016 roku. Dlaczego? Podpowiedź dają nam wyniki zeszłorocznych badań zrealizowanych przez Content Marketing Polska. Czytaliśmy w nich, że zdaniem 77 procent ankietowanych główną korzyścią, którą można osiągnąć poprzez wprowadzenie strategii zorientowanej na treści, jest ułatwienie pozyskiwania nowych klientów (81 proc.) oraz wpływ na decyzje zakupowe (77 proc.). Prawie jedna czwarta respondentów (23 proc.) uważa, że wysokiej jakości content oddziałuje również na kształtowanie wizerunku, zwiększając wiarygodność marki.

Powyższe informacje są zgodne z tendencjami na świecie. Według agencji Vertical Measures – budżety na marketing treści rosną, gdyż specjaliści uznają go za skuteczną metodę budowania ruchu, pozyskiwania leadów oraz osiągania innych celów biznesowych i to przy obniżeniu kosztów ich generowania. Opierając się na badaniach Content Marketing Institute dla B2B zrealizowanych w Ameryce Północnej, również można stwierdzić, że marketing treści cieszy się niesłabnącym zaufaniem. 88 procent marketerów, którzy wzięli udział w badaniu, wykorzystuje go w swoich działaniach (w 2015 roku było ich 86 proc.).

Google-Trends-Chart

źródło: verticalmeasures.com

Ta forma działań, jak wspomniałem we wstępie, globalnie boryka się z trudnościami związanymi z mierzeniem efektów (przypominam 57 proc. nadal uznaje to za cel). Równie problematyczną kwestią są niespisane strategie (posiada ją w tej wersji aż 48 proc. ankietowanych marketerów). Jeśli chodzi o planowanie działań na przyszły rok to poza wpływem na generowanie leadów (85 proc.) i sprzedaży (84 proc.), związane są one również z podniesieniem świadomości (77 proc.), zaangażowania (76 proc.) i lojalności klientów (74 proc.).

1. Nie kreacja a skuteczność

Aby poprawić skuteczność marketingu treści przewiduję, że w przyszłym roku utrzymają się zmiany w standardach dotyczących zatrudniania specjalistów do działów odpowiedzialnych za tworzenie contentu. Poza blogerami i dziennikarzami ważnym ogniwem w łańcuchu content marketingu będą analitycy. Sama komunikacja firm zajmujących się content marketingiem będzie podążała w kierunku przywrócenia mocy słowa wynikającej z mierzalnych wskaźników. Jako, że cytując Whitepress: 46% polskich firm wydaje na content marketing mniej niż 1 000 złotych miesięcznie, tylko rozwiązania oparte na liczbach, które zmniejszą ryzyko inwestycji, będą miały szansę przebić się w świadomości firm.

2. Okładka przestaje mieć znaczenie

newspapers-677393_640

źródło: pixabay.com

W polskim wydaniu content marketingu cały czas nie możemy do końca zwalczyć zjawiska, jakim jest celebrytyzacja treści. Zgodnie z tą tendencją teksty na firmowych stronach opierają się na wyliczaniu zalet, a nie korzyści, które może odnieść klient. Przedsiębiorstwom wydaje się, że zapożyczona od gwiazd przesiadujących w śniadaniówkach strategia mówienia czegokolwiek, byleby o sobie ma rację bytu również w biznesie. W bardziej optymistycznych przypadkach firmy nawiązują do wymagań klientów. Jednak treści oparte na case studies nadal nie są zbyt popularne w strategiach content marketingowych (31 proc. marketerów je stosuje), mimo tego, że ich efektywność jest uważana za wysoką (46 proc. ankietowanych uważa, że są one najskuteczniejsze przy budowaniu wizerunku eksperta i lidera w branży). Liczę na to, że w przyszłym roku zacznie dominować content tworzony na podstawie doświadczeń klientów i osadzony w ich rzeczywistości tak jak wspomniane studia przypadków czy webinaria, które obecnie używa jedynie 8 proc. marketingowców.2

3. Czas popracować nad formą

We wspomnianym wyżej raporcie Whitepress czytamy, że „Najczęściej stosowane formy content marketingowe to artykuły i wypowiedzi eksperckie w mediach”, czyli rodzaje treści mało atrakcyjne dla użytkowników. Według badań Digital One i PBI odbiorcy stawiają przede wszystkim na humor i dowcip (61 proc.) oraz muzykę (54 proc.) . Ponadto w światowych tendencjach visual marketing jest uważany za jedną z najbardziej skutecznych form reklamy w B2B oraz kręgosłup strategii w social media . Oczywiście ważne jest kreowanie wizerunku specjalisty, zwłaszcza w branży B2B, ale warto odejść od formy poważnego eksperta na rzecz przyjaznego doradcy używając do tego lżejszych form komunikacji. Polecam tutaj również zapoznać się z najnowszymi trendami w obsłudze klienta.

wykres-2-digital

źródło: admonkey.pl

4. Ważne kim są i skąd pochodzą

Najczęściej stosowanym wskaźnikiem, jeśli chodzi o mierzenie skuteczności działań content marketingowych, jest ruch na stronie. Według raportu Whitepress używa go 80 procent ankietowanych marketerów. Ten najbardziej podstawowy i najmniej miarodajny wskaźnik w tym roku powinien być zastąpiony przez wskaźniki związane z danymi na temat pochodzenia ruchu. Odpowiedzi na pytania związane z charakterystyką demograficzną, zaangażowaniem użytkowników i udziałem w sprzedaży pozwolą na wzrost powodzenia działań, gdyż poszerzą wiedzę o targecie oraz jakości produktu. Przykładem takich narzędzi jest Minter.io (Instagram) oraz Docalytics (m.in. pliki PDF)

5. Treść użytkownicza

Użyteczność treści oparta na doświadczeniu specjalistów ustępuje coraz mocniej contentowi tworzonemu przez użytkowników. Internet należy do Millennialsów, czyli osób urodzonych pomiędzy 1980 a 2000 rokiem (11 mln Polaków). Warto oddać w ich ręce tworzenie treści związanych z marką. Liczba użytkowników to nie jedyna cecha Millennialsów, w kontekście której należy uwzględnić ich w strategii działań. Mają oni również duży wpływ na poszerzanie zasięgów treści. 48 procent z nich radzi się znajomych przed zakupem produktu, a jedna czwarta udostępnia treści firmy, kiedy otrzymuje w zamian zniżkę lub gdy marka pokazuje ciekawą reklamę, film czy inną akcję. Przewiduję, że w 2016 roku przedsiębiorstwa działające w tym segmencie będą kontynuować nawiązywanie relacji i opieranie działań nie na komunikatach, a współpracy z tą grupą wiekową.

banner

6. Z technicznego punktu widzenia

Zmiany w relacjach odbiją się także na technicznej formie kampanii. Internet w urządzaniach mobilnych zyska w tym roku na znaczeniu jako medium komunikacji marek (obecnie używany jest on przez 58 proc. Millennilasów), a całość strategii będzie oparta na założeniach omni-channel – 71 procent kupujących używa smartphonów w sklepie do poszukiwania informacji o produkcie i uznaje to za ważną część konsumenckiego doświadczenia. Z powodzeniem może również wzrosnąć popularność multiscreeningu w kampaniach – 63 procent polskich internautów szuka za pomocą swoich urządzeniach cyfrowych informacji o markach i produktach, które oglądają w telewizji.

7. Liczy się tu i teraz

Po zeszłorocznym sukcesie sklepu Koszulkowo, real-time marketing zyska w oczach marek o podobnej grupie odbiorców, jako przepis na podniesienie sprzedaży, a nie jedynie sposób na chwilowy rozgłos. Według raportu badań The 2015 Wayin Real-Time Marketing 98 proc. marketerów uznało pozytywny wpływ marketingu „na czasie” na wzrost dochodu. Łączenie komunikacji z aktualną rzeczywistością użytkowników trafi nie tylko do ekspresyjnych Millennialsów, ale również z powodzeniem będzie cieszyło się popularnością np. w przypadku imprez masowych, jak to się stało w przypadku Hyundaia, sponsora mistrzostwa świata w piłce nożnej w Brazylii w 2014 roku. Według case study użytkownicy, którzy widzieli wpisy oznaczone hashtagiem kampanii #becausefootball o 76 procent częściej kojarzyli firmę jako sponsora wydarzenia.

10449471_10152140458495044_7758932187822309768_n-680x680

źródło: nevergrowup.pl

Omówione powyżej trendy w content marketingu na 2016 rok wiążą się z jednym głównym wyzwaniem jakim jest dogonienie rozwoju świadomości klientów i przyznanie im miejsca na tronie w tworzeniu strategii. Z jednej strony sprawia to ułatwienie realizacji założeń komunikacji – jeśli zaproponujemy dobry pomysł, Millennialsi przejmą stery w rozwijaniu projektu. Z drugiej, wiąże się ze zmianami w zatrudnieniu specjalistów oraz testowaniem, na przykładzie zagranicznych kampanii, nowych rozwiązań, co niesie za sobą pewne ryzyko. Można je jednak zminimalizować przez mierzenie efektów działań.


fot: http://bit.ly/1Z7CHQv 
Źródła:
[1,2] https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/173/pierwsze-polskie-badania-efektywnosci-content-marketingu-e-book
[3] http://www.admonkey.pl/content-marketing-2014-polski-rynek-w-badaniu-digital-one-i-pbi-33335.html
[4] http://blog.hubspot.com/marketing/visual-content-marketing-strategy
[5] http://www.slideshare.net/MobileInstituteEU/omg-czyli-jak-mowic-do-polskich-milenialsow-raport-z-badania
[6] http://mobirank.pl/2015/02/10/84-proc-millenialsow-posiada-smartfona/
[7] https://www.thinkwithgoogle.com/articles/omni-channel-shoppers-an-emerging-retail-reality.html
[8] http://ircenter.com/multiscreening-2015-w-polsce/
[9] http://nevergrowup.pl/2015/12/najgorszy-sort-polakow-jak-zarobilismy-krocie-w-kilka-dni-dzieki-rtm/
[10] http://info.wayin.com/data-study
[11] http://www.adweek.com/news/technology/how-tumblr-helped-hyundai-spread-its-world-cup-message-158939
9
Maciej Potępa
ADMINISTRATOR
Profil
  • Paweł Strykowski

    Dziękujemy za wzmiankę. Dobry materiał!

    • Maciej Potępa

      Ja również dziękuję 🙂

  • Piotr Surmacz

    Literówka w nazwie Vertical Measures (akapit 3, wers 2). Fajny tekst. 🙂

    • Maciej Potępa

      Dzięki za korektę 🙂 Miło mi, że podoba Ci się artykuł 🙂

      • Piotr Surmacz

        Od dziś jestem nowym czytelnikiem. 🙂

        • Maciej Potępa

          Witam na pokładzie 😉

  • Pingback: Duża Kawa #2 | copyblogerka()

    • http://maciekdzierga.pl Maciej Potępa

      Dziękuję 🙂

  • Pingback: Luksusowe marki odzieżowe w sieci zakupów [RAPORT] - The Nets Blog()

Podobne wpisy