Trendy w marketingu 2015 – Postaw nowe cele!

Trendy w marketingu 2015 – Postaw nowe cele!

W marketingu wiele mówi się o podróżach klientów (customer journey). Dlaczego więc nie wyposażyć w mapę drogową marketerów? Właśnie w ten sposób zaprezentowali trendy w marketingu 2015 specjaliści z Uberflip. Postanowiliśmy zachować tę konwencję i zaprezentować podstawowe punkty wyprawy z klientem, które usprawnią realizację celów firmy.

Kontrola bagażu klienta

Dzisiejsi nabywcy produktów i usług zaczynają swoją konsumencką podróż nie tylko z określonymi oczekiwaniami, ale także z pewnym bagażem wiedzy. Nie są oni już autostopowiczami, dla których ważne jest głównie osiąganie celu (realizowanie potrzeb). Teraz to świadomi pasażerowie biznes klasy, wymagający dobrych warunków podróży (najwyższej jakości produktu).

Według danych przedstawionych przez Socially Stacked jednym z najważniejszych źródeł pozyskiwania informacji o produktach są blogi, strony firm i media społecznościowe. 92 procent konsumentów twierdzi, że większym zaufaniem darzy wiadomości pozyskane z sieci niż te pochodzące z innych źródeł. Mimo tak wysokiej ufności, klienci nie przyjmują informacji bez refleksji i doskonale radzą sobie z ich wartościowaniem. 75 procent nie wierzy w przekazy reklamowe.[1]

Podobnie sytuacja przedstawia się w przypadku sektora B2B94 procent kupujących przyznaje się do szukania danych w Internecie przed podjęciem decyzji o zakupie produktów dla biznesu[2]. Ważną informacją dla tej części rynku, dowodzącą świadomości dzisiejszych konsumentów, są dane z badań CEB Marketing Leadership Council wspieranych przez Google. Wynika z nich, że ponad połowa (57 proc.) decyzji zakupowych jest wstępnie podejmowana przez kupujących jeszcze przed pierwszym kontaktem z przedstawicielem handlowym.[3]

The Digital Evolution in B2B Marketingźródło: executiveboard.com

Bądź widoczny na drodze

Bezkolizyjną jazdę, pozwalającą szybko i bezpiecznie dotrzeć do celu, zapewnia dobre oświetlenie. Z punktu widzenia obowiązujących trendów w marketingu, taką skuteczność w promocji firmy zapewnia dobrej jakości content dopasowany do potrzeb jego grupy docelowej.

94 procent kupujących przyznaje się do szukania danych w Internecie przed podjęciem decyzji o zakupie produktów dla biznesu— Acquity Group

Obecnie wysokim zainteresowaniem cieszą się przede wszystkim materiały wizualne i interaktywne (tak twierdzi 86 procent kupujących). Wartymi uwagi są szczególnie filmy. Marketerzy wykorzystujący je w swojej strategii treści, zyskują 66 procent wyższy średni współczynnik konwersji niż ci, którzy tworzyli materiały bez video. Innym, popularnym sposobem prezentowania informacji są infografiki.[4]

Poza publikacjami tworzonymi przy współpracy z działem kreatywnym, warto również oddać głos klientom. Raport Ipsos MediaCT ze stycznia 2014 na temat preferencji pokolenia Y (25-35 lat) ukazuje, że user-generated content (UGC) wzbudza większe zaufanie niż pozostałe środki przekazu (kolejno: 59 proc. i 39 proc.).[5] Ponadto dla 20% osób w tej grupie wiekowej, publikacje tworzone przez użytkowników wpływają mocniej na decyzje o zakupie niż inne media.[6] Mimo, że materiały tworzone przez klientów mogą dalece odbiegać jakością od tych, które realizują graficy i content designerzy, to ich wpływ na decyzje zakupowe jest znaczący.

UGC - zaufanieźródło: go.crowdtap.com

Czas napełnić bak

Aby podróż przebiegała bez zakłóceń i publikowany content docierał do grupy docelowej, warto zatrzymać się na Social Media Station, gdzie znajdują się dystrybutory zasięgu. Sięgnijmy po jednego z liderów rynku SM. Obecnie organiczny zasięg treści na Facebooku maleje. W wynikach badań Social@Ogilvy można przeczytać, że na początku 2014 roku średni zasięg postów spadł do poziomu około 6 procent[7]. Rodzimy Sotrender natomiast zwraca uwagę na fakt, że zmiany algorytmu najbardziej dotknęły stron posiadające 50-100 tysięcy fanów (zasięg około 3,7 proc.) i większych (1,5 proc.)[8].

Mimo tak przejrzystych informacji, wielu marketerów nie zmienia swojej taktyki. Według badań przeprowadzonych przez Altimeter, 53 procent przebadanych specjalistów dostrzega potrzebę dystrybucji treści, ale tylko jedna czwarta (26 proc.) inwestuje w tego typu rozwiązania.[9] Warto zwrócić uwagę, że poniesione nakłady finansowe przekładają się na korzyści w postaci budowania świadomości marki u klientów oraz wzrostu aktywności użytkowników wobec materiałów (polubienia, komentarze, udostępnienia). Są to ważne czynniki w procesie pozyskiwania leadów sprzedażowych.

Wygoda jazdy przede wszystkim

Komfortowa podróż to nie tylko zadowolenie pasażerów, ale również dobre samopoczucie kierowcy. W przełożeniu na marketingową strategię, firma powinna dążyć nie tylko do zaspakajania potrzeb konsumentów, ale również do poprawy efektywności realizowanych działań. Taki pakiet udogodnień zapewnia między innymi marketing automation, czyli automatyzacja działań marketingowych. W największym skrócie – służy on podniesieniu skuteczności realizacji strategii poprzez wykorzystanie wspierających narzędzi.

87 procent spośród najskuteczniejszych firm stosuje platformy marketing automation – Aberdeen

Dane przedstawione przez Aberdeen pokazują, że 87 procent spośród najskuteczniejszych firm stosuje platformy marketing automation (MAP, marketing automation platform).[10] Mimo tej informacji, jak podaje Altimeter, zaledwie co dziesiąty specjalista przyznaje, że narzędzia do zarządzania treścią są zintegrowane z innymi systemami.[11] Brak połączenia z CRM czy systemami inbound marketingowymi powoduje, że marketerzy wykorzystują zaledwie jedną trzecią (32 proc.) możliwości narzędzi, którymi dysponują.[12]

Badania Demand Gen Report dowodzą, że aż 86 procent konsumentów wyraża chęć uzyskania dostępu do dodatkowych danych, w tym contentu interaktywnego i wizualnego. To doskonała okazja dla marketerów, aby pozyskać wartościowe leady. Te, dzięki narzędziom automatyzacji marketingu, mogą być pielęgnowane i tym samym stanowić dobry przykład na to, jak profesjonalnie zaplanowane działania content marketingu przekładają się na sprzedaż.[13]

Aby realizacja strategii marketingowej firmy przebiegała skutecznie, przy planowaniu podróży z klientem należy:

  1. Wziąć pod uwagę jego świadomość i wiedzę o produkcie.
  2. Przedstawić mu dobrej jakości content zogniskowany na jego potrzeby (najlepiej tworzony z jego pomocą).
  3. Dbać o widoczność publikacji, aby koszty poniesione przy projektowaniu treści dały wymierne korzyści.
  4. Wspomóc działania narzędziami marketing automation.

 

marketing-trends-2015źródło: hub.uberflip.com

[1] http://www.sociallystacked.com/2014/12/buying-smart-meet-tomorrows-customers-today/
[2] http://www.acquitygroup.com/news-and-ideas/thought-leadership/article/detail/2014-b2b-procurement-study
[3] http://www.executiveboard.com/exbd-resources/content/digital-evolution/index.html?hs=mnc
[4] http://hub.uberflip.com/h/i/40734095-your-marketing-trends-roadmap-for-2015-infographic
[5] http://go.crowdtap.com/socialinfluence
[6] http://mashable.com/2014/04/09/millennials-user-generated-media/
[7] http://www.slideshare.net/socialogilvy/facebook-zero-white-paper-31934430
[8] http://blog.sotrender.com/pl/2014/11/sri-zasieg-organiczny/
[9] http://www.altimetergroup.com/content-marketing-software-landscape/
[10] http://www.aberdeen.com/research/9575/RR-marketing-automation-platform.aspx/content.aspx
[11] http://www.altimetergroup.com/content-marketing-software-landscape/
[12] http://insight.venturebeat.com/report/state-marketing-technology-fall-2014-attitudes-usage-and-investment
[13] http://www.demandgenreport.com/industry-topics/content-strategies/2746-b2b-content-preferences-survey-buyers-want-short-visual-mobile-optimized-content.html#.VVSeLPntmko
Fot.: pexels.com (CC0)
Maciej Potępa
ADMINISTRATOR
Profil

Podobne wpisy