Zasób nie treść, nie zginie – Resource marketing

Zasób nie treść, nie zginie – Resource marketing

Pisanie treści nastawionych na wymierne efekty, a nie jedynie ku uciesze czytelników to cel, który stawia przed sobą wielu specjalistów chcących zmierzyć się z wyzwaniem pt.: „Wprowadzenie content marketingu do strategii firmy na x rok”. Podstawą zrealizowania tego projektu jest przede wszystkim zmiana sposobu postrzegania zawartości stron. Przestań pisać treści, a zacznij tworzyć zasoby!

Pobierz artykuł w PDF

W poniższym artykule skupię się przede wszystkim na prowadzeniu bloga, który według mnie jest punktem wyjściowym przy wdrażaniu strategii opartej na tworzeniu contentu. Poniższe porady możesz odnieść nie tylko do tekstów, ale również materiałów video i grafik.

Różnice między treściami a zasobami

Zasób według mnie to treść 2.0. To broń przeciwko postom pisanym na powielane tematy i tylko na podstawie źródeł zastanych z pominięciem podstawowej funkcji bloga, jaką jest dzielenie się swoim podejściem, przemyśleniami i rozwiązaniami. Zasób ma konkretne przeznaczenie i odnosi się do problemów grupy docelowej – aktualnych i tych ponadczasowych – uwzględniając zawsze ofertę firmy. Poniżej porównanie:

2
Wnioskiem, którym można podsumować powyższą tabelę, jest stwierdzenie: Treści są przede wszystkim na temat, a zasoby są skierowane na potrzeby. Jest to bliskie myśleniu o użytecznym contencie. Marketing zasobu1 (resource marketing) kładzie jednak większy nacisk na unikalność rozwiązań i rozwijanie potrzeb konsumentów, a nie jedynie na zgodność tematu z ich preferencjami, co na celu mają zwykle treści na strony. Dodatkowo jego założenia odpowiadają wymaganiom millenialsów, czyli pokoleniu urodzonemu po 89 roku, które obecnie w coraz większym stopniu wpływa na reguły działania rynku produktów i usług.

banner

Jak napisać artykuł – zasób?

Tworzenie zasobu na poziomie przygotowań nie różni się od opracowywania treści – dobrze wykonany research to podstawa. Różnice przejawiają się przede wszystkim w sposobie realizacji tematu. Poniżej znajdziesz 4 porady, dzięki którym zrozumiesz skuteczność narzędzi, jakimi staną się Twoje posty na blogu.

1. Analizuj swoje mocne strony

Sprawdź, które usługi i produkty z oferty stanowią największy procent zysku dla Twojej działalności oraz wybierz te, których poziom sprzedaży chcesz poprawić. Taka lista, będąc inspiracją do tematów, wyznaczy główny kierunek Twojej pracy nad zasobami.

2. Daj im pomysł na działanie

Zasób jest szczegółowym rozwinięciem opisu produktów i usług znajdujących się w Twojej ofercie. Jego najważniejszym elementem jest uwzględnienie potrzeb odbiorców. Jednak w bardziej praktyczny sposób niż robiłeś to dotychczas. Tradycyjnie, aby zrealizować to założenie, opisałbyś na stronie, co otrzyma klient korzystając z Twoich usług. Obecnie jednak konsumenci chcą działać samodzielnie, a jeśli czegoś nie potrafią / nie mogą / nie chcą zrobić sami, pragną posiadać twarde argumenty, które skłoniły ich do skorzystania z oferty danej firmy.

W raporcie badania Odyseja PR pt: Omg! czyli jak mówic do polskich milenialsów przeczytać można zdanie: Millenialsi oczekują od firm i marek takiej samej relacji, jaką mają ze znajomymi; w taki sam sposób są gotowi się angażować, ale jednocześnie chcą podobnego zaangażowania ze strony biznesu. Ponadto ok. 30% z nich jest lojalna wobec marek, które cenią. To właśnie pozyskanie zaufania, przede wszystkim do Twojej wiedzy i doświadczenia, powinno być głównym celem blogowej aktywności. Chcesz sobie je zaskarbić? Pisz artykuły, które Twoi czytelnicy mogą wykorzystać w rozwiązywaniu swoich trudności. Skup się na tych tematach, na których naprawdę się znasz oraz, które dają Ci satysfakcjonujący zwrot z inwestycji (ROI).

Aktualizacja

W odniesieniu do dyskusji jaka nawiązała się na grupie Content Marketing PL uzupełniam artykuł. Jeśli chodzi o realizację potrzeb millenialsów warto zwrócić tutaj uwagę również na rozrywkę. W tym przypadku zasada odwoływania się do oferty musi być jednak znacznie lżej potraktowana. Najlepiej wykorzystać luźniejsze formy w tworzeniu wizerunkowych zasobów.

3. Mierz wyniki

Aby Twoja kopalnia zasobów działała sprawnie, obserwuj bacznie efekty. Powierzyłeś pisanie tekstów kilku osobom? Sprawdź, które artykuły cieszą się największą popularnością (zweryfikuj liczbę komentarzy, polubień na profilu społecznościowym). Pozwoli Ci to uzyskać informacje o tym, jakie podejście do tematu i styl pisania preferuje Twoja grupa docelowa (długość akapitów, budowa tytułu i nagłówków, sposób zwracania się do czytelnika, ilość multimediów, struktura tekstu – lista, a może ciągły tekst podzielony na akapity?) Dzięki tej analizie będziesz mógł stworzyć zasady publikacji artykułów i efektywnie zarządzać czasem swoich ekspertów. Poniżej szkic narzędzia do pomiaru. Arkusz możesz pobrać TUTAJ.
1

4. Korzystaj z narzędzi analitycznych – SumoMe

Prawdopodobnie Google Analitics nie jest Ci obce. Poza liczbą wejść i informacjami na temat użytkowników, polecam Ci śledzić i analizować również jakość ruchu. Narzędzie, które m.in. prezentuje dane na temat poziomu aktywności użytkowników czytających artykuły na blogu (Content Analytics) i mapy ciepła prezentujące kliki, np. na stronie głównej (Heat Maps) znajdziesz we wtyczce SumoMe. Korzystając z powyższych, zyskujesz świadomość, na ile atrakcyjny jest tytuł artykułu w porównaniu z jego treścią oraz wiesz, które artykuły i zakładki cieszą się popularnością wśród Twoich czytelników. Poniżej przykłady z wdrożenia tego narzędzia na naszym blogu.

Na koniec grafika streszczająca założenia marketingu zasobu (resource marketing). Dzięki temu nigdy nie zapomnisz o nich w pracy nad contentem na Twój blog 🙂

marketing zasobu


Nasza firma po rebrandingu wprowadziła do swojej oferty zaawansowaną analitykę, która staje się punktem wyjścia przy opracowywaniu strategii działań marketingowych dla naszych Partnerów. Wyznajmy zasadę, że tylko dobór odpowiednich wskaźników i ich umiejętna analiza pozwalają zaproponować najlepsze rozwiązania, dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów. Dzięki temu nasi Partnerzy nie są skazani na wizje zespołu kreatywnego, ponieważ otrzymują kreacje nastawione na osiąganie wyników.


 1 Resource marketing to nasze podejście do Content marketingu. W The Nets generujemy i optymalizujemy treści, które stają się zasobami, czyli narzędziami nastawionymi na realizację przyjętych celów (zaspokajanie potrzeb użytkowników, wzrost sprzedaży i/lub świadomości marki, itd.).
fot.: pixabay.com
3
Maciej Potępa
ADMINISTRATOR
Profil

Podobne wpisy