Zero waste. Moda, styl życia i eko-marketing

Zero waste. Moda, styl życia i eko-marketing

Nie wyrzucaj, nie marnuj, naprawiaj stare, recyklinguj, używaj wielokrotnie, nie kupuj bez sensu, używaj własnych opakowań. Tak można by podsumować to, do czego zachęca ruch zero waste. Celebryci, influencerzy, ale i zwykłe osoby zrozumiały, że warto w trosce o nas wszystkich produkować jak najmniej śmieci i funkcjonować w zgodzie z naturą. Jak każdy trend, także i ten znajduje odbicie w działaniach marketingowych. W jaki sposób można go wykorzystać?

Dlaczego zero waste?

Zero waste to próba świadomego podejścia do konsumpcji. Doskonale wpisuje się w styl slow life czy hygge, gdzie czerpie się przyjemność z rzeczy drobnych, w których można się powoli rozsmakować. Według wyznawców zero waste, produkty nie powinny być nieustannie kupowane i zastępowane innymi, ale maksymalnie wykorzystane. Stąd popularność designu czy mody związanej z recyklingiem, dającej drugie życie produktowi.

Koniec z darmowymi foliówkami

Istotą nurtu zero waste jest również generowanie jak najmniejszej ilości odpadów. Ważne tu jest zwłaszcza unikanie plastikowych opakowań czy foliowych reklamówek. Co istotne, w tym kierunku zmierza również prawo. W Polsce wprowadzono tzw. “opłatę recyklingową”, która od 1 stycznia 2018 roku nakazuje opłatę za popularne foliówki. Klienci sklepów są więc namawiani do korzystania z własnych toreb w służbie ekologii. W restauracjach natomiast coraz rzadziej spotyka się plastikowe opakowania czy sztućce.

Szkło zamiast plastiku, czyli wojna o butelkę

Z roku na rok coraz popularniejsze stają się produkty w szklanych opakowaniach, które później można wykorzystać, np. na wazon czy oryginalny lunch box. Mleko w szklanych butelkach przestaje być jedynie reliktem PRL-u. Wiele firm rezygnuje z plastikowych opakowań, o czym szybko informuje w mediach społecznościowych.

Zamiast kupować butelkowaną wodę mineralną, coraz więcej z nas wybiera picie wody z kranu. Popularna jest społeczna inicjatywa “Piję wodę z kranu”, która jak sama o sobie mówi, promuje: “rozsądne gospodarowanie surowcami i zrównoważony rozwój”. W wielu restauracjach i sklepach możliwe jest już otrzymanie bezpłatnej wody z kranu, modne są także wielorazowe butelki, które można wypełnić ulubionym napojem i zabrać ze sobą w drogę. W domach kupuje się filtry, dzięki którym woda butelkowana przestaje być jedyną możliwą opcją dla tych, którzy obawiają się “kranówki”.

Plastik pod lupą

Internet żył w ostatnim czasie facebookowym postem Martyny Wojciechowskiej. We współpracy reklamowej z wodą mineralną Żywiec Zdrój słynna podróżniczka napisała na swoim fanpage’u o tym, że negatywny wpływ plastikowych butelek na środowisko to mit. Postawiła kontrowersyjną tezę, że plastik jest lepszym surowcem wtórnym niż szkło. Pod postem posypały się negatywne komentarze, o temacie było głośno w mediach, a sam post udostępniany był prawie 800 razy. Wpis ten zainteresował także środowiska niezwiązane z nurtem zero waste, a tym samym uwidocznił szerszej grupie odbiorców problem nadmiernej produkcji plastiku. Jakie będą dalsze działania marki Żywiec Zdrój? Być może za namową fanów wprowadzą serię szklanych butelek.

Zero waste od kuchni

Obowiązkiem wynikającym z życia zero waste jest także pomoc drugiej osobie. Stąd coraz większą popularność zyskują społeczności foodsharingowe. Powstają jadłodzielnie, które ułatwiają dzielenie się niewykorzystaną żywnością z osobami potrzebującymi. Stają się miejscami modnymi, chętnie odwiedzanymi przez millenialsów zainteresowanych freeganizmem, czyli odżywianiem się tym, co wyrzucili inni. W Polsce specjalne lodówki, w których można oddać jedzenie, stoją już w ponad 20 miastach. Fanpage Foodsharing Kraków polubiło na Facebooku już 5285 osób!

Nie krótkotrwała moda, ale styl życia

Na naszych oczach wyrasta pokolenie ludzi, którzy od najmłodszych lat uczą się troski o środowisko i odpowiedniego podejścia do życia. Wydawane są książki o tematyce zero waste, jak np. „Gotuję, nie marnuję. Kuchnia Zero Waste po polsku” Sylwii Majcher, gdzie autorka pokazuje przepisy resztkowe. Takie gotowanie było normą w czasach PRL, teraz mimo powszechniejszego dobrobytu znowu wraca do łask. Autorka książki jest również współzałożycielką prężnie rozwijającej się facebookowej grupy Kuchnia zero waste po polsku oraz fanpage’a Kuchnia w formie, który ma już 7885 fanów. Prowadzi także warsztaty z gotowania w stylu zero waste.

Rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że chcą wybierać produkty zgodne ze swoimi przekonaniami. Firmy próbują więc do nich trafić z odpowiednią reklamą. Światowy gigant meblarski IKEA promuje tematykę zero waste w kuchni, subtelnie nawiązując do swoich produktów.

Zero waste w social media

Tematyką zero waste zainteresowali się również influencerzy. Popularna autorka bloga Szafa Sztywniary chwali się, że unika plastiku, do Starbucksa udaje się z własnym kubkiem i coraz więcej ubrań kupuje w second handach.

Do promocji swoich produktów zaprosiła ją marka Tołpa, której hasło przewodnie jest bardzo bliskie estetyce zero waste, czyli “Mniej znaczy więcej”. Na instagramowym profilu marki opowiadała ona o zaletach naturalnej, minimalistycznej pielęgnacji.

W całej Polsce powstają sklepy, takie jak BIOrę w Poznaniu, które oferują ekologiczne produkty na wagę, a dodatkowo za przyniesienie własnego opakowania proponują klientom zniżki.

Co dalej?

Zmiana myślenia klienta będzie postępować na wielu etapach, od samego zakupu przez użytkowanie produktu. Kupowanie na zapas będzie wychodziło z mody, dlatego marki muszą zachęcać do konsumpcji nowych towarów w inny sposób. Powinna być tutaj mowa o trwałości i oszczędności, które niesie zakup, a także o wartościach. Storytelling doskonale sprawdza się w strategii zarządzania na rynku doznań. Coraz więcej osób będzie się decydowało na wyroby handmade, np. kosmetyki, sery czy chleb, omijać więc będą sieciówki i międzynarodowych gigantów. Liczyć się będą firmy małe, lokalne, dbające o niezbędne detale. W komunikacji zalecane jest podkreślanie ekologicznych rozwiązań i troski o naturę, jak i człowieka. Marki muszą zastanowić się, jaki wpływ na środowisko ma ich działalność, czy surowce pozyskiwane są z legalnych źródeł – każde odstępstwo może bardzo łatwo wyjść na jaw i rozprzestrzenić się w erze mediów społecznościowych. Sam plastik powoli odchodził będzie na zasłużoną emeryturę.

Podobne wpisy